Muistiliikkuja-hanke

Muistiliikkuja-hanke (2023–2026) on yksi osa valtakunnallisen Ikiliikkuja-ohjelman (Liikkuvat-kokonaisuus) yli 65-vuotiaiden liikunnallista elämäntapaa edistävistä kehittämishankkeista. Hankkeessa edistetään sekä muistisairaiden fyysistä aktiivisuutta ja liikkumista että ikäihmisten liikuntaneuvontaa tekevien ammattilaisten edellytyksiä kohdata muistisairaita henkilöitä osana neuvonta- ja ohjaustyötään.

Muistiliikkuja-hankkeen tavoitteena on

1. Vahvistaa liikuntaneuvonta- ja liikunnanohjaustyössä toimivien ammattilaisten edellytyksiä kannustaa ja tukea muistisairaiden henkilöiden fyysistä aktivisuutta ja liikkumista.
  2. Lisätä muistisairaiden ja heidän läheistensä kiinnostusta aivoterveyden edistämiseen sekä innostaa liikkumisen lisäämiseen joko omaehtoisesti tai erilaisissa ryhmissä.​

Hankkeen ensimmäisenä vuonna on käynnistynyt Muistiliikkuja-tietopaketin kokoaminen. Liikuntaneuvontaa ja liikunnanohjausta antaville toimijoille on julkaistu video muistisairaan kohtaamisesta ja siinä huomioitavista erityispiirteistä sekä muistilista muistisairaan asiakkaan kohtaamiseen (PDF). Video soveltuu esimerkiksi alan organisaatioiden sähköisiin perehdytyspaketteihin. Videon pilotointi jatkuu kaudella 2024–2025 liikunta-alan opiskelijoille urheiluopistoyhteistyönä.

Muistisairaille ja heidän läheisilleen koostetun materiaalin tarkoituksena on kannustaa muistisairaita ja läheisiä liikkumis- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen lisäämällä arkiliikkumista ja liikunnan harrastamista sekä huolehtimalla aivoterveydestä TAI arkiliikkumista ja liikunnan harrastamista lisäämällä sekä aivoterveydestä huolehtimalla. Tietosivu soveltuu myös ohjaus- ja neuvontatyökaluksi liikkumisen edistämistyötä tekeville ammattilaisille ja vapaaehtoisille.

Hankkeen aihealueesta viestitään valtakunnallisesti tuottamalla aiheeseen liittyviä artikkeleita. Hankkeen yhteistyökumppaneita vuosina 2024–2025 ovat Ikäinstituutti ja UKK-instituutti.

Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Hankkeessa valmistuneet materiaalit

Tanja Kulmala
Tanja Kulmala asiantuntija 045 657 8879 tanja.kulmala@muistiliitto.fi

Muistiliikkuja-hanke; muistisairaiden ja läheisten liikkuminen, liikunnan ohjaus ja neuvonta