Vertaislinja-tukipuhelin tarjoaa kuuntelevan korvan muistisairaan omaishoitajan ja läheisen arjen tilanteisiin.

Tukipuhelin on avoinna kuutena iltana viikossa, maanantaista lauantaihin klo 17-20 maksuttomassa numerossa 0800 9 6000. Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut entiset muistisairaiden omaishoitajat.

Anonyymi keskustelu sellaisen ihmisen kanssa, joka on läpikäynyt samoja asioita, joita itse parhaillaan elämässään kohtaa, on mitä parhainta vertaistukea.

Palvelun ylläpitäjä on Muistiliitto.

Vertaislinjan hyöty soittajien kokemana

Kun esimerkiksi muistisairas puoliso on jo mennyt nukkumaan tai on parhaillaan lyhytaikaisella hoitojaksolla, valtaa läheisen usein tyhjyyden tunne ja yksinäisyys. Tämä on monelle omaishoitajalle hämmentävä kokemus, sillä juuri tällaisessa tilanteessa olisi aikaa omille ajatuksille ja omalle tekemiselle. Näinä hetkinä soitto Vertaislinjalle koetaan usein hyvinkin voimaannuttavana. Vertaistuki auttaa jaksamaan vaikeinakin aikoina.

Soittajat ovat kokeneet palvelun hyvin lämminhenkiseksi.

Useat soittajat erityisesti kiittelevät muistisairaan käyttäytymisen muutokseen saatua ymmärrystä sekä hyvään, sovinnolliseen kohtaamiseen saatuja vinkkejä.

Soittajat kehuvat Vertaislinjan vastaajien osaavan tarvittaessa hienosti myös ohjata eteenpäin, jos tilanteeseen tarvitaan ammattilaisen ohjausta.

Palvelun puhelinajat ilta-aikoina koetaan oman arjen kannalta hyvänä.

Onko sinulla kysyttävää?

MUISTINEUVO-tukipuhelin muistisairaille, läheisille sekä muististaan huolestuneille.

09 8766 550

Avoinna ma, ti ja to klo 12–17 (puhelun hinta operaattorin hinnoittelun mukaan).

Läheinen, kaipaatko tukea?

VERTAISLINJA-tukipuhelin muistisairaiden läheisille.

0800 9 6000

Avoinna ma–la klo 17-20 (puhelu on maksuton).