Kymenlaakson Muistiaktiivit

Muistiaktiivit on muistisairaiden ja heidän läheistensä maakunnallinen asiantuntijaryhmä.

Kymenlaakson Muistiaktiivien tehtävänä on tuoda esiin näkemyksiä Muistiluotsin toiminnasta sekä ottaa kantaa niihin tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka koskettavat muistisairaita ihmisiä ja heidän läheisiään Kymenlaaksossa. Kymenlaakson Muistiaktiivien puheenjohtajana toimii Hannu Pukkila. Muut työryhmän jäsenet ovat Anita ja Markku Pasi, Timo Pässilä ja Leena Kemppainen.

Kymenlaakson Muistiaktiivien sihteerinä toimii yhdistyksen toiminnanjohtaja Tarja Levonen.

Kymenlaakson Muistiaktiivit haluavat korostaa valtakunnallisten Muistiaktiivien ajatuksia

• Asiakas- ja hoitosuunnitelmat sekä hoitopolku/hoitoketjut on saatava kuntoon. Kokemus on, ettei kukaan tarjoa palveluja, niitä on osattava itse hakea. Tulevilla hyvinvointialueilla on entistä enemmän huolehdittava asiakasohjauksesta, kun palvelujärjestelmää uudistetaan.
  • Omaishoitajien terveydestä on huolehdittava. Läheisistään huolehtivat omaishoitajat tarvitsevat riittävät ja yksilöllisiin tarpeisiin sopivat palvelut. Ilman omaishoitajien työtä hyvinvointialueiden palvelut eivät tule riittämään.
  • Huolestuttavaa on se, että hyvinvointialueet tulkitsevat tekevänsä tiukasti lakisääteistehtäväänsä ja nyt kuntien kehittämät välimuotoiset palvelut, esimerkiksi kuntoutukseen ja päivätoimintaan, jäävät ilman järjestäjää.

Kymenlaakson Muistiaktiivien kannanottoja

Puheenjohtaja Hannu Pukkilan kirjoitus 5.3.2024