Vanhempi mies ja nainen pitävät toisiaan kädestä.

Ajoissa apua avohuollosta

Muistisairas henkilö ja hänen omaishoitajansa tarvitsevat monenlaisia tukitoimia heti sairausdiagnoosin jälkeen. Projektissa tuotiin esille hyvän kotihoidon keskeisiä tekijöitä ja niissä ilmeneviä vajeita. Tietoa jaettiin koulutuksissa ja eri ammattijulkaisuissa olleissa artikkeleissa.

Projektissa selvitettiin liiton jäsenyhdistysten alueellista ja paikallista asiantuntija- ja tukityötä sairastuneille ja heidän omaisilleen osana kokonaisvaltaista hyvän kotihoidon tukea.

Projektin puitteissa käynnistettiin muistisairaiden ihmisten ja heidän omaistensa asiamiestoiminta. Asiamiestoiminnan osana tehtiin selvitys yksin asuvien muistisairautta sairastavien ihmisten oikeudellisesta asemasta. Asiamies toimi hankkeen ajan yksilötason neuvojana, liiton juridisena asiantuntijana, lainsäädännön seuraajana ja kannanottojen ja selvitysten laatijana.

Hanke toteutettiin Raha-automaattiyhdistyksen tuella.