Hankkeet

Ei Oikoteitä – Aivoterveyttä elintavoilla (2022-2024)

Hanke toteutetaan Juvan, Hirvensalmen, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun, Pertunmaan ja Puumalan alueella. Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö.

Kohderyhmään kuuluvat yli 65-vuotiaat henkilöt, yhdistystoimijat ja vapaaehtoiset.

Hankkeen tavoitteet:

• henkilöillä on tietoa ja valmiuksia toteuttaa aivoterveyttä edistäviä valintoja
  • muististaan huolissaan olevien huoli muistisairaudesta lievittyy ja heillä on todenmukaista tietoa muistista ja siihen vaikuttavista tekijöistä
  • alueen vapaaehtoistoimijat huomioivat aivoterveyttä edistäviä tekijöitä toiminnassaan
  • Finger-toimintamalli on alueella tunnettu ja mukaillusti käytössä julkisen sektorin ja kolmannen sektorin yhteistyönä

Hankkeen toimintaa

• aivoterveys- ja muistitiedon jakaminen tilaisuuksissa, tapahtumissa ja luentovierailuilla
  • yleisöluennot
  • kurssit
  • vapaaehtoisille tiedotusta, valmennusta ja koulutusta
  • matalan kynnyksen kohtaamispisteitä muistista huolestuneille (Muistikioskit)
  • yhteistyö julkisen sektorin, seurakuntien ja järjestöjen kanssa
  • tiedottaminen

Hankkeen toiminnasta tiedotetaan Toimintaa-sivulla maininnalla ”Ei oikoteitä – aivoterveyttä elintavoilla -hanke” kohdassa, paikallislehdissä sekä Mikkelin seudun Muisti Ry:n Facebookissa ja Instagramissa.

Aivoterveystietoa löytyy Tietopankista -> Tietoa aivoterveydestä tämän sekä aiemmin Kiikarissa aivoterveys – tietoa ja tukea näkövammaisille (2019-2021) hankkeiden tuottamana.

Hyvinvointia muistiperheille yhteistyöllä (HYMY-toiminta) 8/2024-12/2024

Mikkelin seudun Muisti ry toteuttaa Eloisalta saadulla yhteisöavustuksella elintapaohjausta muistisairaille henkilöille ja heidän omaisilleen yhdistyksen toimialueella. Toiminnan tavoitteena on, että muistisairaat henkilöt ja heidän omaishoitajansa voivat paremmin fyysisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti ja kognitiivisesti. Tällöin omaishoitajat jaksavat paremmin ja pitempään hoitaa kotona muistisairasta henkilöä.

Elintapaohjauksen toimintamalli on tarkoitettu yli 65-vuotiaille henkilöille, jotka toimivat muistiperheessä läheisenä tai omaishoitajana. Elintapaohjaukseen osallistuu myös muistisairas oman toimintakykynsä mukaan. Elintapaohjaus tehdään Finger -toimintamallin mukaan. Suunnitellaan elintapaohjauksen sisältö ohjattavan elämäntilanne huomioiden. Yksilöllisesti räätälöity ohjaus.

Markkinointi: toiminnasta tiedotetaan Etelä-Savon Muistiluotsin toiminnassa mukana oleville asiakkaille, järjestöpalstailmoituksilla, esim. Omatorin ja kauppojen ilmoitustauluilla ja sosiaalisessa mediassa. Eloisan muistineuvojat ja asiakasohjaajat voivat ohjata asiakkaita toiminnan piiriin. Asiakkaat ilmoittautuvat nimetylle työntekijälle. Toiminta on heille maksutonta.

Ohjaus ja neuvonta: asiakkaat tavataan henkilökohtaisesti lähi- tai etätapaamisena. Arvioidaan sen hetkistä tilannetta elintapojen osalta (Finger -toimintamallin osa-alueet: ravinto, liikunta, uni, mielen hyvinvointi/sosiaalisuus ja aivojen haastaminen) ja asiakas asettaa oman/omat tavoitteet. Annetaan tietoa ja ohjausta muutoksille 3 – 5 tapaamisella/etäyhteydellä, motivoidaan, kannustetaan ja seurataan tilannetta. Henkilökohtaisten ohjausten tiheys voi määrittyä sen mukaan, mikä tukee parhaiten muistiperheiden elintapamuutosten toteutusta. Pienryhmiä perustetaan tilanteen ja tarpeen mukaisesti, koska ryhmämuotoinen elintapaohjaus on Fingerin mukaan tehokkainta.

Arviointia toiminnan vaikuttavuudesta tehdään haastattelemalla asiakkaita sekä erilaisilla arviointi- ja toimintakykymittareilla.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen Hymy-toimintaan

Riitta Halonen Hankesuunnittelija (fysioterapeutti YAMK) 050 314 2111 riitta.halonen@msmuisti.fi

Päättyneet hankkeet

Kiikarissa aivoterveys (2019-2021)