Hoitotahto

Hoitotahto on yksi suositeltavista oikeudellisen ennakoinnin keinoista. Sen tekemällä voi toteuttaa itsemääräämisoikeuttaan terveydenhoidossa ja sosiaalipalveluissa.

Hoitotahto tarkoittaa asiakirjaa, jossa ilmaistaan hoitoa koskeva toive ennakkoon siltä varalta, ettei sitä myöhemmin sairauden tai muun syyn vuoksi pysty itse ilmaisemaan. Hoitotahdossa voi myös kieltää tietynlaisen hoidon antamisen. Lisäksi voi kertoa, kenelle saa luovuttaa hoitoa koskevia tietoja ja kuka voi toimia ns. sijaispäättäjänä. Sillä tarkoitetaan henkilöä, joka voi tehdä päätöksiä hoidosta hoitotahdon tekijän puolesta, kun tämä ei enää itse siihen pysty.

Oikeudellisesti pätevän hoitotahdon tekeminen edellyttää, että tekijä ymmärtää riittävällä tavalla hoitotahdon merkityksen ja sisällön. Hoitotahdon tekeminen on yleensä mahdollista myös muistisairauden lievässä vaiheessa.

Hoitotahto kannattaa laatia aina kirjallisena, vaikka myös suullisesti ilmaistu on pätevä. Hoitotahdon voi kirjoittaa vapaamuotoisesti tai käyttää mallipohjia. (Alla linkki Muistiliiton lomakkeeseen). Todistajat eivät ole pakollisia, mutta suositeltavia.

Hoitotahtoa tulee noudattaa, ellei ole perusteltua syytä olettaa, että potilaan tahto olisi muuttunut. Hoitotahtoa voi muuttaa tarvittaessa ja sen voi peruuttaa.

Hoitotahtoon voi sisällyttää myös hoivaa koskevia toiveita. Ne voivat olla asioita, joita esimerkiksi hoivakodissa olisi hyvä tietää. Esimerkiksi tiedot harrastuksista, musiikkimieltymyksistä tai lempiruoista ovat tärkeitä asioita hoivahenkilökunnan tietää. Nämä hoivaa koskevat kirjaukset ovat toivomuksia ja niitä noudatetaan mahdollisuuksien mukaan.

Hoitotahdosta on hyvä kertoa läheisille, omalle muistihoitajalle ja hoitavalle lääkärille ja liittää se potilasasiakirjoihin. Suullisesti ilmaistusta hoitotahdosta tulee tehdä merkintä potilasasiakirjoihin. Hoitotahdon voi kirjoittaa myös suoraan OmaKantaan.

Muistiliiton hoitotahtolomake

Muistiliiton Hoitotahtolomake sisältää tavanomaisen hoitotahto-osuuden elämän loppuvaiheen päätöksistä sekä osion, jossa voi laajasti kertoa hoitoa, hoivaa ja elämänlaatua koskevat toiveet.

Hoitotahtolomakkeen voi täyttää vain niiltä osin kuin katsoo tarpeelliseksi, ja sitä voi tarvittaessa päivittää.

Tulostettava Hoitotahtoni-lomake. Tämän lomakkeen voit tulostaa ja täyttää paperisena.

Verkossa täytettävä hoitotahto. Tämän lomakkeen voit täyttää sähköisenä, ilman tulostamista. Lataa lomake ja täytä se. Täytettyäsi lomakkeen tallenna tiedosto itsellesi.