Alzheimerin tauti

Alzheimerin tauti on hitaasti ja tasaisesti etenevä muistisairaus. Taudin esiintyvyys lisääntyy iän myötä ja se on hieman yleisempi naisilla kuin miehillä. Se on yleisin dementiaa (laaja-alaista henkisten kykyjen heikentymistä) aiheuttava sairaus.

Alzheimerin taudin syyt

Alzheimerin taudin perimmäistä syytä ei tiedetä. Aivoissa tapahtuu tiettyjä mikroskooppisia muutoksia (niihin kertyy mm. amyloidia ja poikkeavaa tau-proteiinia), jotka vaurioittavat hermoratoja ja aivosoluja heikentäen muistia ja tiedonkäsittelyä. Suurimmassa osassa tapauksia Alzheimerin tauti ei ole perinnöllinen. Varsinaisten mutaatioiden eli yhden geenin virheiden aiheuttamien muistisairauksien lisäksi kuitenkin tunnetaan myös geneettisiä riskitekijöitä, jotka lisäävät riskiä sairastua, mutta eivät aiheuta itse sairautta. Alzheimerin taudin osalta tunnetuin tällainen riskitekijä on Apolipoproteiini E4 (ApoE4 -geeni).

Alzheimerin taudin riskitekijät

Alzheimerin taudin suurin riskitekijä on korkea ikä. Siitä huolimatta niin sanottuun normaaliin ikääntymiseen muistisairaudet eivät kuulu.

Sairastumisen riskiä lisää matala koulutustaso, yksinäisyys ja sosiaalisen verkoston puuttuminen, runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi. Keski-iän kohonnut verenpaine, diabetes ja korkea kolesteroli lisäävät myös Alzheimerin taudin todennäköisyyttä, samoin ylipaino ja liikunnan puute. Lisäksi aiemmin mainittu ApoE4 -geeni.

Vakavia masennusjaksoja elämänsä aikana sairastaneilla ja vakavista pään vammoista kärsineillä on myös lisääntynyt riski sairastua vanhemmiten Alzheimerin tautiin. Sairastumisriskiä lisää myös runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävä ruokavalio.

Uusimpien tutkimusten valossa myös hoitamaton kuulon alenema sekä ilmansaasteet ovat muistisairauksien riskitekijöitä.

Sairastumisriskin pienentäminen

Elämäntapavalinnat näyttelevät sairauden synnyssä suurta roolia, joten omaa riskiään sairastua voi itse aktiivisesti pienentää. Sairastumisriskiä pienentää korkeampi koulutustaso, henkinen ja sosiaalinen aktiivisuus, aivojen monipuolinen käyttö, säännöllinen liikunta, terveellinen ja monipuolinen ravinto, kohonneen verenpaineen hoito, kohonneen kolesterolin hoito, mahdollisen kuulon aleneman hoito ja pään suojaaminen kolhuilta.

Alzheimerin taudin oireet

Tyypillisiä ensimmäisiä oireita ovat:

• lähimuistin häiriöt (mieleen painamisen ja uuden oppimisen vaikeus)
  • vaikeus muistaa uusia nimiä tai sovittuja asioita
  • käyttöesineiden hukkaaminen
  • vaikeus liikkua erityisesti vieraassa ympäristössä sekä
  • asioiden ja tapahtumajärjestysten sekoittuminen.

Myöhemmin ilmaantuvia oireita voivat olla esimerkiksi:

• hahmottamisen ongelmat
  • kielelliset vaikeudet
  • kätevyyden vaikeudet (esimerkiksi paidan napittaminen)
  • ajan- ja paikantajun heikkeneminen
  • puheen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeudet sekä
  • vaikeus käyttää erilaisia välineitä (esim. ruokailuvälineet, kutimet).
muistiliitto

Alzheimerin tauti -esite

Tutustu Muistiliiton sähköiseen Alzheimerin tauti -esitteeseen tai tilaa painettu esite verkkokaupastamme.