Yhteistyö

Muistiliitto tekee monipuolista yhteistyötä muiden järjestöjen ja alan toimijoiden kanssa

Yhteistyö kansallisesti

Yhteistyö mahdollistaa laaja-alaisen valtakunnallisen vaikuttamisen. Liitto ottaa säännöllisesti kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten asemaa ja oikeuksia koskeviin kysymyksiin.

Muistiliitto on jäsenennä mm. seuraavissa järjestöissä ja verkostoissa:

Kansainvälinen yhteistyö

Muistiliitto toimii osana muistisairauksien parissa työskentelevien tahojen verkostoja Euroopassa ja muualla maailmassa. Yhteistyö ja vaikuttamistyö muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä oikeuksien puolesta on tiivistä. Kansainvälisten kontaktien ja lukuisten yhteistyöprojektien tuloksena liitto välittää hyviä kokemuksia ja uusia tutkimustuloksia suomalaiseen muistityöhön.

Muistiliitolla on kattojärjestönsä niin Euroopassa kuin kansainvälisestikin. Alzheimer Europe toimii eurooppalaisena kattojärjestönä ja heidän kauttaan Muistiliitto vaikuttaa muistisairauksiin liittyen käsitysten, politiikan ja käytäntöjen muuttamiseksi ja muistisairaiden ja heidän läheistensä elämänlaadun parantamiseksi. Sekä Alzheimer Europen että Alzheimer’s Disease International -kattojärjestöjen kautta varmistetaan Muistiliiton toiminnan kehittyminen hyödyntämällä muissa maissa tehtyä uusinta tutkimusta ja kokeiltuja toimintakäytäntöjä.

Muistiliitto tekee yhteistyötä Pohjoismaisen hyvinvointikeskuksen koordinoiman dementiayhteistyön kautta ja työskentelemällä Nordisk Demens Indigenous -työryhmässä.

Pohjoismaisella yhteistyöllä on pitkät ja vakiintuneet perinteet. Lue lisää pohjoismaisesta muistityöstä:

Opinnäytetyöt ja harjoittelut

Muistiliitto ja muistiyhdistykset mahdollistavat opiskelijoille paikkoja kehittyä ja tutustua alaan opinnäytetöiden ja harjoitteluiden kautta. Mikäli suunnittelet opinnäytetyötä ja haluaisit aiheen liittyvän muistisairauksiin, voit olla yhteydessä minna.teiska@muistiliitto.fi tai lähimpään muistiyhdistykseesi. Mikäli opinnäytetyöhön tai harjoitteluun kuuluu työskentelyä muistisairaiden tai läheisten kanssa, muistiyhdistykset ja alueellisesti toimivat muistiluotsi- ja asiantuntijakeskukset tarjoavat parhaat mahdollisuudet toteutukseen. Lähimmän yhdistyksen löydät täältä.

Minna Teiska
Minna Teiska kehittämispäällikkö 044 727 7406 minna.teiska@muistiliitto.fi

Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi