Tutkimusten ja kyselyiden tietosuojaseloste

minna.teiska(at)muistiliitto.fi
p. 044 727 7406

3. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja käsittelyperuste

Henkilötietoja käsitellään kyselytutkimuksissa ja muissa kyselyissä, jotka liittyvät Muistiliiton toiminnan tarkoitukseen. Tietojen käsittely perustuu vastaajan vapaaehtoisuuteen.

4. Kuvaus käsiteltävistä henkilötiedoista

Nimi, yhteysosoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite.

Tutkimuksia tai kyselyitä voidaan tehdä anonyymisti sähköisesti tai manuaalisesti vastauksia keräämällä. Tutkimuksiin ja kyselyihin voi osallistua anonyymisti, jolloin vastaajaa ei ole mahdollista tunnistaa. Tutkimus tai kysely voidaan tehdä myös lähettämällä henkilökohtainen vastauslinkki vastaajan ilmoittamaan yhteystietoon, kuten sähköposti tai tekstiviesti. Tutkimuksissa ja kyselyissä voidaan kysyä vastaajan yhteystietoja tai muita tutkimuksen tai kyselyn kannalta tarpeellisia henkilötietoja, kuitenkin niin, ettei vastaaja olisi tunnistettavissa.

5. Käsittelyperuste

Tutkimukseen tai kyselyyn vastaavan henkilön suostumus.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Ensisijaisesti rekisteröity itse.

Lisäksi väestörekisteri, viranomaiset, muut vastaavat luotettavat tahot ja julkisesti saatavilla olevat lähteet.

Henkilötietoja voidaan saada myös jäsenorganisaatioilta tai rekisterinpitäjän muista rekistereistä, joissa rekisteröity on antanut suostumuksensa toiminnan kehittämiseen.

7. Tietojen luovuttaminen ja siirtäminen

Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti ulkopuolisille.

Tietoja ei siirretä EU/ETA alueen ulkopuolelle lukuun ottamatta.

Tietoja saatetaan siirtää rekisterinpitäjän lukuun toimiville alihankkijoille.

8. Tietojen suojaus ja säilytysajat

Henkilötietoja käsittelee vain kyselyn tai tutkimuksen tekijä ja ne työntekijät, joille on annettu oikeus tietojen käsittelyyn. Tietoja käsitellään sähköisessä järjestelmässä, joka on suojattu asianmukaisin teknisin keinoin, tai manuaalisesti tiedonkeruuvaiheessa, asianmukaisesti suojattuna.

Henkilötietoja säilytetään kyselyn ja tutkimuksen ja niihin liittyvän raportoinnin keston edellyttämä aika, ottaen huomioon lainsäädännön ja viranomaisten vaatimukset mm. kirjanpitolainsäädäntö, valtionavustuksiin liittyvä lainsäädäntö (enintään 10 vuotta).

9. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa itseänsä koskevat tiedot ja vaatia virheellisen tiedon oikaisua tai poistamista, mikäli sille on lailliset perusteet.

Rekisteröidyllä on oikeus peruuttaa suostumuksensa tai muuttaa sitä. Osa kerättävistä tiedoista voi olla edellytys kyselyyn tai tutkimukseen osallistumiselle, jolloin suostumuksen peruuttaminen estää kyselyyn tai tutkimukseen osallistumisen.

Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa tai pyytää tietojensa käsittelyn rajoittamista.

Erityisistä henkilökohtaisista syistä rekisteröidyllä on oikeus myös vastustaa häneen itseensä kohdistuvia käsittelytoimia. Vaatimuksen yhteydessä rekisteröidyn tulee yksilöidä erityinen tilanne, jonka perusteella vastustaa käsittelyä. Muistiliitto voi kieltäytyä toteuttamasta vastustamista koskevaa pyyntöä ainoastaan laissa säädetyin perustein.

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle (Tietosuojavaltuutetun toimiston yhteystiedot | Tietosuojavaltuutetun toimisto), jos hän katsoo, että tietosuojaa koskevia säännöksiä tai viranomaismääräyksiä ei ole noudatettu.

10. Yhteydenotot

Kaikki tätä selostetta koskevat yhteydenotot ja pyynnöt tulee esittää kirjallisesti tai henkilökohtaisesti kohdassa kaksi (2) nimetylle yhteyshenkilölle.