Muistisairas asiakkaana

Muistisairaan asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen ja ymmärtäminen johtaa onnistuneisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Muistisairauksista voi olla virheellistä tietoa ja se voidaan kokea leimaavana, joten kohtaamisen tavalla voi olla asiakkaalle suuri merkitys.

Tälle sivulle olemme keränneet muistisairaan kohtaamiseen liittyviä toimintamalleja sekä vinkkejä asiakastyöhön. Asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen ja ymmärtäminen kantavat onnistuneisiin asiakaspalvelutilanteisiin.

Muistisairaan ohjaamisen toimintamalli

Muistisairaan ohjaamisen toimintamallin (pdf) tavoitteena on toimia eri ohjaus- ja neuvontatyötä tekevien ammattilaisten muistilistana. Toimintamallin avulla pyritään lisäämään ymmärrystä muistisairauksien erityispiirteistä. Toimintamallia noudattamalla voidaan turvata yksilölliset, räätälöidyt palvelut ja pitää muistisairaan omat tarpeet palveluiden keskiössä.

Toimintamallissa on kuvattu tiiviisti tärkeimmät tekijät, jotka ovat nousseet sairastuneiden, läheisten ja ammattilaisten huomioista. Toimintamallissa tarkastellaan muistisairaiden ohjaamista sairauden toteamisen jälkeen.

Malli sisältää kahdeksan erillistä kohtaa, jotka ammattilaisen on tärkeää tietää, muistaa ja hallita työskennellessään muistisairaan henkilön kanssa. Kohdat ovat samanarvoisia, eivätkä muodosta tärkeysjärjestystä tai vaiheittaista prosessia asiakkaan kohtaamiseen ja ohjaukseen. Ohjaamisen toimintamalli alakohdat:

  • Ajanvaraus ja tiedottaminen
  • Vastuutyöntekijän yhteystiedot
  • Selkeä tiedonvälitys
  • Riittävä aika ja kiireettömyys
  • Voimavarojen ja vahvuuksien hyödyntäminen
  • Läheisen osallistuminen
  • Osallistuminen vertaisryhmätoimintaan
  • Kuntoutusmahdollisuudet
Kuvassa muistisairas asiakkaana ohjaamisen toimintamalli ammattilaisille. Toimintamallin tausta-ajatuksena on se, että muistisairauteen liittyy usein suuria tunnemyllerryksiä ja sopeutumishaasteita sekä muistisairaalle itselleen että hänen läheisilleen. Muistisairaus on etenevä sairaus, jonka saaminen voi tulla sairastuneelle tai perheelle yllätyksenä. Muistisairauksista voi olla virheellistä tietoa ja se voidaan kokea leimaavana. Vaikka muistisairauteen ei ole toistaiseksi parantavaa lääkitystä, oikea-aikaisella kuntoutuksella, läheisen tukemisella sekä tukipalveluilla voidaan tukea muistisairaan omannäköisen arjen jatkumista. Aika ja kiireettömyys. Varaa asiakaskohtaamisiin riittävästi aikaa muistisairaalle, jotta hän voi ilmaista itseään rauhassa. Korosta kommunikaatiossa selkeyttä ja rauhallisuutta, ja käy keskustelu suoraan muistisairaalle. Läheisen osallisuus. Kannusta läheistä osallistumaan tapaamisiin läsnä tai etäyhteydellä. Tarjoa heille tarvittavaa tietoa ja tukea uuteen rooliin. Selvitä, miten läheiset voivat auttaa muistisairasta. Vastuutyöntekijän yhteystiedot. Varmista, että muistisairas ja hänen läheisensä tietävät vastuutyöntekijän yhteystiedot ja heidän suoran puhelinnumeronsa. Selkeä tiedonvälitys. Tarjoa selkeää tietoa eri palveluista ja tukimuodoista sairastuneelle ja läheiselle. Välitä informaatio sekä keskustellen että tarvittaessa kirjallisesti, kattaen muun muassa hyvinvointialueen, Kelan, kolmannen sektorin (kuten muistiyhdistykset), seurakunnan ja kunnan liikuntapalvelujen tarjonnan. Ajanvaraus ja tiedotus. Järjestä ajanvaraukset käyttäen kutsujärjestelmää tai muuta sovittua käytäntöä. Informoi myös muistisairaan läheistä kirjallisesti ja/tai tekstiviestitse sovituista ajoista. Varmista, ettei ajanvaraaminen jää yksin muistisairaan vastuulle. Osallistuminen vertaisryhmätoimintaan. Kannusta muistisairasta osallistumaan vertaisryhmiin, huomioiden myös digitaaliset osallistumismahdollisuudet Voimavarojen ja vahvuuksien hyödyntäminen. Selvitä muistisairaan mielenkiinnon kohteet, vahvuudet ja voimavarat, ja rakenna tukipalvelut niiden ympärille. Kuntoutuksen mahdollisuudet. Tunnista sairastuneen kuntoutuspotentiaali ja arvioi toimintakykyä moniammatillisessa tiimissä. Arvioi kotiympäristö esteettömyyden ja turvallisuuden näkökulmasta. Seuraa muistisairaan ja läheisen tilannetta aktiivisesti ja arvioi palveluja aina tilanteen niin vaatiessa.
Muistisairas asiakkaana ohjaamisen toimintamalli ammattilaisille

Asiakaspersoonat

Asiakaspersoonat ovat palvelumuotoilussa käytössä oleva työskentelymenetelmä. Asiakaspersoonat kiteyttävät ymmärryksen tietyn asiakasryhmän motiiveista ja tarpeista palvelun käyttäjinä. Niitä käytetään työkaluna palvelujen suunnittelussa ja sisäisen asiakasymmärryksen viestimisessä organisaatiossa.

Asiakaspersoonia luodaan yleensä silloin, kun halutaan syventää ymmärrystä palvelun käyttäjistä ja luoda yhteinen käsitys asiakkaiden tarpeista organisaation sisällä. Asiakaspersoona on fiktiivinen kuvaus tietyn asiakasryhmän tavoitteista, motiiveista ja tarpeista palvelun tai tuotteen käyttäjänä. Näissä asiakaspersoonissa yhdistyy useiden eri muistisairauteen sairastuneiden henkilöiden ja heidän läheistensä kuvauksia ja kokemuksia sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja ns. muistipolusta.

Alla kuvattuja Maija ja Pekka -asiakaspersoonia voi tarkastella omien palvelujen kehittämisen näkökulmasta tai niitä voi hyödyntää keskustelun pohjana. Asiakaspersoonien pohjalta voi lähteä luomaan myös uusia asiakaskokemuksen kuvauksia. Nykytila kuvaa tilannetta jossa palvelupolussa on kohdattu haasteita. Tavoitetila tarkastelee asiakaspersoonaa palvelupolun kehittämisen jälkeen. Maija ja Pekka asiakaspersoonaesimerkit on tuotettu Kelan rahoittamassa Muistisope-hankkeessa.

Asiakaspersoonat Maija ja Pekka

Nainen katsoo valokuvia.

Maija: nykytila

Maija on 82-vuotias nainen. Hänellä on tärkeä rooli puolisona, äitinä, isoäitinä, järjestöaktiivina ja kotikokkina. Maija asuu puolisonsa Kalevin kanssa kaksin. Maijalla on vaikeuksia keskustelujen seuraamisessa. Toisessa kaupungissa asuva tytär huomaa Maijan toistavan samoja asioita puheluissa, Maija perustelee tätä huonontuneella kuulolla. Maija on ollut ikänsä järjestöaktiivi, hänellä on vaikeuksia yhdistyksen kirjanpidossa. Haasteita on myös arjessa ruuanvalmistuksessa ja pyykinpesussa. Hän välttelee naapureita ja epäilee heidän varastavan postin. Maijan luonne muuttuu äkkipikaiseksi. Huolestunut tytär varaa ajan muistitutkimuksiin.

Nykytilassa Maijan asiakaspolku (pdf) etenee palvelupolkuna, joka ei huomioi Maijan ja Kalevin tarpeita. Asiakaspolku eroaa palvelupolkuun tuomalla esiin asiakkaan oman kokemuksen saaduista palveluista ja palvelujärjestelmän kontaktipisteistä.

 

Nainen katsoo mietteliäänä kauas.

Maija: tavoitetila

Tavoitetilassa Maijan asiakaspolku (pdf) rakentuu paremmin perheen todellisten tarpeiden mukaan. Kontaktipisteitä sosiaali- ja terveydenhoitoon on enemmän ja toisaalta järjestölliset, kuten muistiyhdistys on alusta asti mukana. Palveluiden jatkuvuutta on mietitty ja esimerkiksi fysioterapian päätyttyä iäkäs pariskunta ohjataan kunnan liikuntaneuvonnan asiakkaaksi.

Mies katsoo ikkkunasta.

Pekka: nykytila

Pekka on 62-vuotias mies. Pekka kokee tärkeäksi isän ja puolison roolin, hän on myös luotettava työkaveri ja urheilumies. Pekka on työskennellyt reilut 20 vuotta saman yrityksen palveluksessa. Hänellä on vaikeuksia töissä aikataulujen, uusien järjestelmien ja sähköpostien kanssa. Stressi vaikuttaa myös yöuniin. Työterveyshuollossa arvioidaan työkykyä, ja Pekka jää työuupumuksen vuoksi sairauslomalle. Sairausloman jälkeen työ tuntuu aluksi sujuvan, mutta haasteet palaavat ja Pekka jää uudelle sairauslomalle. Vaimo epäilee muistisairauden mahdollisuutta ja kannustaa Pekkaa olemaan yhteydessä työterveyshuoltoon, sillä haasteet näyttäytyvät enenevissä määrin myös arjessa.

Nykytilassa (pdf) Pekan asiakaspolku kuvataan sellaisena kuin se valitettavan usein todellisuudessa toteutuu. Työsuhde päättyy ja palveluvalikosta tarkoitetaan iäkkäille tarkoitettuja palveluja. Muistisairauteen voi liittyä passivoitumista ja aikaorientaatioon liittyviä haasteita, jotka osaltaan voivat estää osallistumista erilaisiin toimintoihin.

Pekka: tavoitetila

Tavoitetilassa Pekan asiakaspolku (pdf) huomioi työssä jatkamisen mahdollisuuden sekä koko perhettä tuetaan sairauden toteamisesta lähtien. Sopeutumisvalmennuskurssi ajoittuu sairauden varhaiseen vaiheeseen.

Lisätiedot

Minna Teiska
Minna Teiska kehittämispäällikkö 044 727 7406 minna.teiska@muistiliitto.fi

Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi