Nainen hymyilee

Aivoterveyden vahvistaminen

Aivoterveyden vahvistaminen FINGER-toimintamallia mukaillen

Kouvolan seudun Muisti ry on saanut Kymenlaakson hyvinvointialueelta järjestöavustuksen vuoden 2024 loppuun aivoterveyden vahvistamiseen FINGER-toimintamallia mukaillen. Toiminnan tavoitteena on luoda yhteistyöhön pohjautuva toimintamalli aivoterveyden vahvistamiseen FINGER-toimintamallia mukaillen.

FINGER-tutkimus osoitti, että kun ikääntyneet muuttavat elintapojaan terveellisemmiksi, heidän muisti- ja ajattelutoimintonsa säilyvät ja riski muistihäiriöihin pienenee. THL on laatinut tulosten pohjalta toimintamallin, jonka avulla terveydenhuollon toimijat voivat luoda muistisairauden ehkäisyn toimenpiteitä. Malliin kuuluu muistisairauden riskissä olevien tunnistaminen ja muistitoimintojen säilymisen tukeminen monipuolisella elintapaohjelmalla. Toimintamalli sisältää muistisairauden riskitestin.

Muistiterveysvalmennus

Järjestöavustuksen turvin syksyllä 2024 järjestetään Muistiterveysvalmennukset Haminassa, Kotkassa ja Kouvolassa. Muistiterveysvalmennuksien toteutuksessa tehdään yhteistyötä Kymenlaakson hyvinvointialueen ja Suomen kestävän kasvun ohjelman sekä alueen kuntien kanssa.

Muistiterveysvalmennus on tarkoitettu 60–79-vuotiaille, joilla on kohonnut riski sairastua muistisairauteen, mutta ei muistisairausdiagnoosia. Muistisairauden riskiä arvioidaan riskitestin avulla. Muistiterveysvalmennus järjestetään ryhmämuotoisena viikkojen 39–50 aikana. Muistiterveysvalmennus sisältää tietoa ravitsemuksesta sekä sydän- ja verisuonitautien hallinnasta, liikuntaharjoittelua sekä aivojumppaa.

Tee riskitesti

Jos sait riskipisteesi ovat 6 tai yli, muistiterveysvalmennuksen aloittaminen kannattaa.

Ilmoittaudu Muistiterveysvalmennukseen

Luennot ja Aivoterveyslähettiläskoulutus

Syksyn toimintaa ovat myös kaikille avoimet aivoterveysluennot sekä vapaaehtoisille suunnatut Aivoterveyslähettiläskoulutukset.

Voit pyytää tilaisuuteesi maksuttoman Kohti parempaa aivoterveyttä -luennon, jonka kesto on noin 1 h-1,5 h. Luento antaa tietoa miten voi pitää huolta aivoterveydestä. Luento sisältää myös muutamia mukavia harjoituksia, joiden avulla pääsee jumppaamaan aivoja.

Jenni Pussinen p. 045 858 2333 tai jenni.pussinen@kouvolanseudunmuisti.fi

Muistiterveysasiantuntija