Skydda hjärnan

Man kan inte kontrollera allt, men med hjälp av sina livsstilsval kan man sträva efter att skydda hjärnan så mycket som möjligt.

Var och en kan skydda sin hjärnhälsa genom att uppmärksamma sina livsstilsval och göra hälsosammare val. Vi kan inte påverka vår arvsmassa och ålder, men vi kan påverka nästan alla andra faktorer. Åtminstone kan vi minska riskfaktorerna och på så sätt fördröja uppkomsten av de flesta sjukdomar, såsom minnessjukdomar.

Egna livsstilsval påverkar

Hjärnhälsosam mat, fysisk och social aktivitet, hjärngympa samt sömn och vila är de bästa metoderna för oss alla att skydda hjärnan och minska risken för minnessjukdomar. Utöver detta är det viktigt att komma ihåg god behandling och balans i vården av olika sjukdomar.

Högt kolesterol, blodtryck och störningar i sockeromsättningen (såsom diabetes) i medelåldern kan öka risken för att drabbas av minnessjukdomar senare i livet. Dessa faktorer påverkar hjärnhälsan genom hjärt- och kärlsystemet. Alla dessa faktorer kan påverkas av våra egna livsstilsval.

Hjärnhälsosam mat, fysisk och social aktivitet, hjärngympa samt sömn och vila = välmående hjärna

Det är också viktigt att skydda hjärnan från skador genom att minska risken för olyckor på jobbet eller under fritidsaktiviteter, till exempel genom att använda hjälm. Slag mot huvudet vid fall kan orsaka minnesproblem, såsom nedsatt minne eller minnesluckor. Hjärnskador har också visat sig öka risken för minnessjukdomar.

Forskningen om hjärnhälsa utvecklas ständigt

Genom forskning får vi ständigt mer information om hjärnhälsa och förebyggande av minnessjukdomar. Nya risk- och skyddsfaktorer identifieras, och nya metoder utvecklas. Det finns redan bevis för sambandet mellan hörsel- och munhälsa samt virus- och infektionssjukdomar och hjärnhälsa.

Dessutom är det känt att luftföroreningar ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och därigenom även risken att utveckla minnessjukdomar.

Läs mer: ”Hjärnhälsa” av Miia Kivipelto (2022)