Patientombud och socialombud

Patientombud inom hälso- och sjukvården och socialombud inom socialtjänsten ger råd och vägledning till patienter, klienter och anhöriga för att säkerställa deras rättigheter och rättsskydd. Man kan vända sig till en ombud om man är missnöjd med den vård eller service man fått. Tjänsten är kostnadsfri.

Patient- och socialombud

  • ger råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter (patientlagen) eller lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (klientlagen)

  • ger råd och vid behov vägledning i att göra en anmärkning

  • ger råd om hur en klagan, rättelseyrkande, ersättningsanspråk eller motsvarande ärende kan inledas

  • informerar om patientens och klientens rättigheter

  • arbetar i övrigt för att utveckla patientens och klientens rättigheter

  • samlar information om kontakter och följer utvecklingen av patienters och klienters ställning och rättigheter.

Patient- och socialombudens verksamhet ordnas som en offentlig tjänst av välfärdsområdena och Helsingfors stad. Ombuden bistår även när tjänsterna helt köps från en privat social- eller hälsovårdsproducent.

Det ska finnas ett tillräckligt antal patient- och socialombud så att tjänsten finns tillgänglig enligt patienternas och klienternas behov. För verksamheten ska i regel också utses en ansvarsperson, vars uppgift är bland annat att leda, samordna och utveckla verksamheten.

Ombuden ska arbeta opartiskt och oberoende i sitt uppdrag. Därför ska verksamheten inom välfärdsområdena ordnas separat från de uppgifter som gäller ordnandet och produktionen av social- och hälsovård.

Benämningarna patientombud och socialombud togs i bruk i början av 2024. Dessa könsneutrala benämningar ersatte de tidigare patientombudsman och socialombudsman.

Välfärdsområdena publicerar patient- och socialombudens kontaktuppgifter på sina webbplatser och på andra lättillgängliga sätt. Även privata tjänsteproducenter är skyldiga att informera sina klienter och patienter om verksamheten och ombudens kontaktuppgifter. Dessutom ska kontaktuppgifterna publiceras i varje offentlig eller privat social- och hälsovårdsenhets egenkontrollplan.

Välfärdsområdena publicerar kontaktuppgifter för patientombudsmän och socialombudsmän på sina webbplatser och på andra lättillgängliga sätt. Även privata tjänsteproducenter är skyldiga att informera sina kunder och patienter om verksamheten och om kontaktuppgifterna för ombudsmännen. Dessutom ska kontaktuppgifterna publiceras i varje offentlig eller privat enhets egenkontrollplan för social- och hälsovårdstjänster.

Onko sinulla kysyttävää?

MUISTINEUVO-tukipuhelin muistisairaille, läheisille sekä muististaan huolestuneille.

09 8766 550

Avoinna ma, ti ja to klo 12–17 (puhelun hinta operaattorin hinnoittelun mukaan).

Läheinen, kaipaatko tukea?

VERTAISLINJA-tukipuhelin muistisairaiden läheisille.

0800 9 6000

Avoinna ma–la klo 17-20 (puhelu on maksuton).