Erfarenhetsaktörer

En erfarenhetsaktör är en person med minnessjukdom eller en närstående till en person med minnessjukdom. Erfarenhetsaktören har genomgått Minnesförbundets utbildning för erfarenhetsaktörer, under vilken hen har lärt sig att sätta ord på sina egna erfarenheter för att hjälpa andra samt bekantat sig med verksamheten hos sin regions Minneslots/minnesförening.

Erfarenhetsaktörens uppgift är att öka kunskapen och förståelsen om minnessjukdomar bland yrkesverksamma inom olika områden, studenter och allmänheten. Erfarenhetsaktören har fått tillräckligt med distans till sin livssituation och är i och med det försonad med sin livsfas. Erfarenhetsaktören har alltid föreningens stöd i sitt uppdrag.

Att lyssna på en erfarenhetsaktör hjälper yrkesverksamma att identifiera och förstå de behov som personer med minnessjukdomar och deras närstående har. Detta utvecklar de anställdas yrkeskompetens och hjälper dem att bättre beakta perspektivet hos personer med minnessjukdom och deras närstående inom social- och hälsovårdstjänster samt i utvecklingen av dessa tjänster. Erfarenhetsaktörer bidrar exempelvis med insikter och utvecklingsidéer till vårdvägen för personer med minnessjukdomar, ofta baserat på deras egen erfarenhet av den.

Studenter inom social- och hälsovårdsområdet drar också nytta av att lyssna på erfarenhetsaktörer. Förutom teoretisk kunskap får de också erfarenhetsbaserad information som hjälper dem att förstå vardagen för en person med minnessjukdom eller en närstående på ett mer heltäckande sätt.

Erfarenhetsaktörer kan till exempel hålla föreläsningar, kortare anföranden eller presentationer. De kan delta i olika utbildningar, diskussioner, arbetsgrupper, verkstäder, verksamhetsutveckling och planering.

Vill du själv bli erfarenhetsaktör för Minnesförbundet eller är du intresserad av att använda en erfarenhetsaktör i din organisation? Kontakta Minneslotsen i ditt område eller Minnesförbundet.