Ålderns påverkan på minnet

Åldrandet i sig försämrar inte minnet eller raderar inlärd information. Minnet är också en färdighet som kan utvecklas.

Aktivera hjärnan genom hela livet

Äldre människors hjärnor väger bara lite mindre än en ung vuxens hjärna. Denna minskning av vikt beror på att nervceller försvinner. Trots detta kan de mellan cellerna etablerade kopplingarna öka, vilket gör hjärnan funktionell och vis.

Effekterna av åldrande på minnet syns tydligast inom arbetsminnet och episodminnet. Episodminnet försämras redan från ung vuxen ålder, men det tidsmässigt och kvantitativt begränsade arbetsminnet saktas ned av åldrandets inverkan betydligt senare i livet. Åldrandets påverkan syns särskilt i situationer som kräver snabb reaktion och inlärning.

Hjärnan bör aktiveras och hållas alert oavsett livets olika faser och föränderliga livssituationer.

Att lära sig nya saker kräver ofta lite mer fokus och repetition än när man var yngre. Å andra sidan kan man vid inlärning av nya saker använda den erfarenhet och kunskap som man har samlat på sig under livet. Därför kan äldre personer ofta förstå komplexa helheter bättre än yngre.

Även om åldrande påverkar minnesfunktionen, är individuella skillnader stora. Hos vissa kan förändringarna märkas redan före ålderdomen, medan det hos andra kan vara svårt att upptäcka förändringar även i hög ålder. Därför är det viktigt att hålla hjärnan aktiv och alert oavsett ålder och förändringar i livssituationen.

AO-LINKAR LÄGGS TILL NÄR MÅLWEBBPLATSERNA HAR PUBLICERATS.

Skydda hjärnan (M-Förbundets sidor)

Finger-studien (https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/finger-tutkimushanke)

Test