Hela familjens sjukdom

En progressiv neurologisk hjärnsjukdom påverkar hela familjen. Även maken/makan, barnen, syskonen och vännerna till personen som har minnessjukdom möter stora förändringar och uppoffringar, samt genomgår en omfattande skala av känslor och reaktioner.

Varje närståendes reaktion påverkar alltid även de andra. Därför behöver hela det närmaste nätverket öppen och information i rätt tid om de förändringar som sjukdomens olika stadier medför, samt stöd för att hantera den känslomässiga krisen som följer.

Hela familjen och det närmaste nätverket bör ha möjlighet till hjälp och stöd från sjukdomens första symptom fram till dess slut, och även därefter. Detta betyder inte att samtalsstöd eller exempelvis psykoterapi alltid behövs, utan endast när man känner att ens egna krafter inte räcker till.

Det är också viktigt för närstående att vara något själviska: alla behöver tid för sina hobbyer och vänner samt utrymme att göra egna livsval. Det är tillåtet att ta hand om sitt egna välbefinnande.

Familjen bör lära sig att prata om sjukdomen både med varandra och med andra närstående. Öppenhet lättar på den egna situationen och hjälper andra att förstå familjens liv med större empati. Att också lära känna andra par i liknande situationer och få stöd från dem kan vara till stor hjälp.

Stöd och information

Stöd och information för tankar som tynger sinnet kan fås från din egen läkare, minnessjuksköterska/-koordinator, minnesföreningar och Minneslots expert- och stödcenter. Minneslinjen-stödtelefon är tillgänglig för dig när frågorna är som mest aktuella. Från minnesföreningar och minneslotsen kan du även få kamratstöd.

Minneskompisar erbjuder sällskap för den som har minnessjukdom och ger samtidigt den anhörige avlastning och egen tid.

Vertaislinja-stödtelefon erbjuder ett lyssnande öra och uppmuntran i vardagen.