Alzheimers sjukdom

Alzheimers sjukdom är en långsamt och stadigt framskridande minnessjukdom. Förekomsten av sjukdomen ökar med åldern och den är något vanligare hos kvinnor än män. Den är den vanligaste sjukdomen som orsakar demens (omfattande försämring av mentala förmågor).

Orsaker till Alzheimers sjukdom

Den exakta orsaken till Alzheimers sjukdom är okänd. I hjärnan sker vissa mikroskopiska förändringar (bland annat ansamlingar av amyloid och avvikande tau-protein), vilka skadar nervbanor och hjärnceller och försämrar minne och kognition. I de flesta fall är Alzheimers sjukdom inte ärftlig. Förutom mutationer, det vill säga fel på enskilda gener som orsakar minnessjukdomar, finns även genetiska riskfaktorer som ökar risken för sjukdomen, utan att direkt orsaka den. Den mest kända riskfaktorn för Alzheimers sjukdom är Apolipoprotein E4 (ApoE4-genen).

Riskfaktorer för Alzheimers sjukdom

De största riskfaktorerna för Alzheimers sjukdom är hög ålder. Trots detta är minnessjukdomar inte en del av den så kallade normala åldrandet.

Riskerna för att utveckla sjukdomen ökar med låg utbildningsnivå, ensamhet och brist på socialt nätverk, hög alkoholkonsumtion och rökning. Högt blodtryck, diabetes och hög kolesterolnivå vid medelåldern ökar också sannolikheten för Alzheimers sjukdom, liksom övervikt och brist på fysisk aktivitet. Dessutom nämndes ApoE4-genen tidigare.

Personer som har haft allvarliga depressioner under livet eller som har lidit av allvarliga huvudskador har också en ökad risk att drabbas av Alzheimers sjukdom i äldre ålder. Riskfaktorerna ökar också med en kost som innehåller mycket mättade fetter.

Enligt de senaste forskningsresultaten är även obehandlad hörselnedsättning och luftföroreningar riskfaktorer för minnessjukdomar.

Minska risken för minnessjukdom

Livsstilsval spelar en stor roll i uppkomsten av minnessjukdom, så man kan aktivt minska sin egen risk för att bli sjuk. Riskminskning kan uppnås genom högre utbildningsnivå, mental och social aktivitet, mångsidig användning av hjärnan, regelbunden motion, hälsosam och varierad kost, behandling av högt blodtryck, behandling av förhöjt kolesterol, behandling av eventuell hörselnedsättning samt skydd av huvudet mot skador.

Alzheimers sjukdoms symptom

Typiska första symptom är:

• Störningar i korttidsminnet (svårigheter att komma ihåg och lära sig nya saker)
  • Svårigheter att minnas nya namn eller överenskomna saker
  • Förlorade föremål
  • Svårigheter att röra sig, särskilt i obekanta miljöer
  • Förvirring av händelser och ordning på saker

Senare symptom kan vara till exempel:

• Problem med rumslig uppfattning
  • Språkliga svårigheter
  • Svårigheter med finmotorik (till exempel knäppning av en skjorta)
  • Försämrad tids- och rumslig orientering
  • Svårigheter med att producera och förstå tal
  • Svårigheter att använda olika verktyg (till exempel bestick, strumpstickor)
muistiliitto

Informationsbroschyr om Alzheimers sjukdom

Bekanta dig med Minnesförbundets elektroniska informationsbroschyr om Alzheimers sjukdom eller beställ en tryckt broschyr från vår webbutik.