Hantering av riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar

En hälsosam livsstil skyddar oss mot många sjukdomar. Hälsosam kost, tillräcklig vila och sömn samt motion är nyckelfaktorer för att upprätthålla vår egen hälsa.

En hälsosam livsstil skyddar oss mot många sjukdomar. De faktorer som påverkar hjärthälsan är också viktiga för hjärnans hälsa. Risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar kan förebyggas och minskas genom hälsosamma livsstilar och adekvat vård.

Forskning visar att livsstilen spelar en stor roll i utvecklingen av minnessjukdomar. Bland de största hälsoriskerna för finländare är högt blodtryck, högt kolesterol, fetma och diabetes.

Hälsosam kost, tillräcklig vila och sömn samt fysisk aktivitet är nyckelfaktorer även för blodkärlens funktion och för att förebygga kolesterolproblem, övervikt och diabetes.

Högt blodtryck och kolesterol ökar risken för minnessjukdomar och många hjärt- och kärlsjukdomar.

Blodtryck och kolesterol

För att hålla blodkärlen elastiska och fungerande är det bra att regelbundet följa upp sitt blodtryck och mäta sina kolesterolvärden. Högt blodtryck och kolesterol ökar risken för inte bara minnessjukdomar utan också för många andra hjärt- och kärlsjukdomar.

I kosten är det viktigt att uppmärksamma fettkvaliteten, eftersom mjuka, så kallade omättade fetter är det bästa alternativet för blodkärlens hälsa.

Viktkontroll och förebyggande av diabetes

Övervikt är en betydande riskfaktor för många sjukdomar, inklusive minnessjukdomar. Ett BMI över 25 kg/m² anses som övervikt, men för äldre personer är det viktigt att hantera viktnedgång noggrant för att undvika ytterligare hälsoproblem. Att upprätthålla en god balans mellan vikt, blodtryck och kolesterol är avgörande för att förebygga diabetes och minska risken för minnessjukdom och kognitiv försämring.