Vila och sömn

Betydelsen av en god natts sömn för hjärnhälsan kan inte överskattas. Kvalitetssömn – eller bristen på den – påverkar vår förmåga att bearbeta och lagra information, tänka, lösa problem och vara kreativ.

Vad händer i hjärnan under sömnen

Under sömnen fyller hjärnan på sina energireserver, laddar upp och lagrar den information som tagits in under dagen. Enligt forskning återhämtar sig hela kroppen under sömnen och hjärnan rensar ut skadliga ämnen som byggts upp under dagen.

Sömnens kvalitet

Sömnens kvalitet är viktigare än dess längd. En sammanhängande och tillräckligt lång natts sömn ger hjärnan tid för tillräcklig återhämtning. Det förbättrar vår förmåga att bearbeta och lagra information, tänka, lösa problem och vara kreativ.

Dessutom minskar god och tillräcklig sömn risken för att utveckla minnessjukdomar genom att förebygga störningar i sockeromsättningen, övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar samt depression, samtidigt som den stärker vårt immunförsvar.

Sömnproblem hos arbetsföra och äldre

Sömnproblem är vanliga hos både personer i arbetsför ålder och äldre. Hos personer i arbetsför ålder är dessa ofta kopplade till arbetsstress, livssituationer eller oregelbundna arbetstider. För äldre kan sömnproblemen bero på livssituationer som pensionering eller olika sjukdomar och medicineringar. Tankar och bekymmer kan fördröja insomnandet eller störa sömnens kvalitet.

Det är viktigt att först försöka hitta icke-medicinska lösningar och endast överväga mediciner som ett sista alternativ.

Kvalitetssömn påverkar tänkande, förmågan att bearbeta information samt att lösa problem positivt.

Värdera dig själv – värdera sömnen

Hjärnan anpassar sig lätt till olika situationer. En trött person inser inte alltid att hen är trött eller sover för lite. På lång sikt påverkar detta dock många områden i livet och vår hälsa.

Sömnstörningar har ökat, och därför är det viktigt att reflektera över och uppskatta sömnens betydelse i ens eget liv. Genom att fokusera på sömnen kan du förbättra din hälsa på många sätt. Sätt som mål att förbättra och utveckla din sömn om du känner att din nattsömn inte är tillräcklig.

Tips för en god natts sömn

• Se till att du lugnar ner dagens aktiviteter mot kvällen.
  • Frisk och sval luft i sovrummet hjälper dig att somna.
  • Stäng av din mobiltelefon och andra digitala enheter i god tid före sänggåendet.
  • Ett litet och lätt kvällsmål, en bok, avslappnande musik eller en stunds meditation innan du går till sängs hjälper till att varva ner.
  • Det finns läkemedelsfria sätt att hantera svårigheter med att somna.
  • Alkohol före sänggåendet påverkar sömnkvaliteten.
  • Du kan ta en kort tupplur under dagen, men för lång sömn på dagen påverkar insomningen och sömnkvaliteten på natten.