Vårdvilja

Vårdvilja är en av de rekommenderade sätten för juridisk framförhållning. Genom att upprätta en kan man utöva sin självbestämmanderätt inom hälso- och sjukvård samt sociala tjänster.

En vårdvilja innebär ett dokument där man i förväg uttrycker sin önskan om vård ifall man senare inte kan uttrycka den själv på grund av sjukdom eller annan orsak. I en vårdvilja kan man även förbjuda viss typ av vård. Dessutom kan man ange vem som får ta del av information om ens vård och vem som kan agera som så kallad ställföreträdare. Med ställföreträdare avses en person som kan fatta beslut om vården å direktivgivarens vägnar när denne inte längre själv kan göra det.

För att en vårdvilja ska vara juridiskt giltigt krävs det att personen förstår innebörden och innehållet i direktivet tillräckligt väl. Det är i allmänhet möjligt att upprätta en vårdvilja även i ett tidigt skede av minnessjukdom.

Det är alltid bra att upprätta en vårdvilja skriftligen, även om muntliga direktiv också är giltiga. Man kan skriva vårdviljan fritt eller använda sig av mallar. (Nedan finns en länk till Minnesförbundets formulär.) Vittnen är inte obligatoriska, men rekommenderas.

Vårdviljan ska följas såvida det inte finns grundad anledning att tro att patientens vilja har förändrats. Direktivet kan ändras vid behov och kan också återkallas.

I vårdviljan kan man även inkludera önskemål om omsorg. Detta kan vara saker som till exempel skulle vara bra att känna till på ett vårdhem. Information om hobbyn, musikpreferenser eller favoritmat är viktiga saker för vårdpersonalen att veta. Dessa omsorgsönskemål är inte bindande, men följs i den mån det är möjligt.

Det är bra att informera närstående, sin minnessköterska och den behandlande läkaren om vårdviljan samt att bifoga den till patientjournalen. Muntligt uttryckta vårddirektiv ska dokumenteras i patientjournalen. Man kan även skriva sin vårdvilja direkt i MittKanta.

Minnesförbundets vårdviljaformulär

Minnesförbundets vårdviljaformulär innehåller en vanlig vårddirektivdel om beslut i livets slutskede samt en sektion där man kan uttrycka sina önskemål gällande vård, omsorg och livskvalitet i bredare omfattning.

Formuläret kan fyllas i endast på de delar man anser nödvändiga och kan uppdateras vid behov.

Printa ut vårdvilja. Detta formulär kan du skriva ut och fylla i på papper.

Fyll i din vårdvilja på nätet. Detta formulär kan du fylla i elektroniskt, utan att skriva ut det. Ladda ner formuläret och fyll i det. När du har fyllt i formuläret, spara filen för dig själv.