Verksamhet

Minnesförbundets syfte är att främja förutsättningarna för livskvalitet och välbefinnande för personer med minnessjukdomar och deras närstående.

Minnesförbundet verkar enligt sina stadgar som en folkhälso-, patient- och intresseorganisation för personer med minnessjukdomar och deras närstående, i enlighet med sin strategi. Förbundets syfte är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välbefinnande för denna målgrupp. Minnesförbundets verksamhet styrs av dess styrelse och förbundsfullmäktige.

Värden och etisk grund som styr verksamheten

TROVÄRDIGHET – Minnesförbundet agerar öppet, ansvarsfullt och rättvist, och dess verksamhet bygger på kunskap om behoven och vardagen hos personer med minnessjukdomar och deras närstående.
MÄNSKLIGHET – Verksamheten grundar sig på respekt för människovärde, individualitet och olikheter.
MÅLORIENTERING – Minnesförbundet arbetar planmässigt och professionellt mot gemensamt uppsatta mål. Verksamhetens resultat och effekter utvärderas och följs upp.
GEMENSKAP – Förbundet och dess medlemsföreningar bildar en stark gemenskap där arbetet för ett gemensamt mål inspirerar till att nå uppsatta mål. Samarbete stärker kompetensen och ökar organisationens genomslagskraft.
DELTAGANDE – Deltagande innebär personlig engagemang, påverkan och ansvarstagande. Förbundets verksamhet främjar delaktighet, samhörighet och tillhörighet till gemenskapen samt förebygger utanförskap. Frivilligarbete uppskattas.
FRAMTIDSTRO OCH ENTUSIASM – Förbundet deltar aktivt i utvecklingen av vård, omsorg, stöd och rehabilitering samt påverkar strukturerna inom social- och hälsovården.