De minnesaktiva

De riksomfattande Minnesaktiva – både personer med minnessjukdom och närstående – är aktiva inom lokalföreningar från olika delar av Finland. Verksamheten organiseras av Minnesförbundet.

Minnesaktiva, en expertgrupp bestående av personer med minnessjukdom och deras anhöriga, har som uppgift att kommentera och framföra synpunkter på Minnesförbundets verksamhet samt uppmärksamma och ta ställning till aktuella frågor som är viktiga för personer med minnessjukdom och deras närstående.

Verksamhetens principer

Äkta påverkansmöjligheter

• Minnesaktiva är experter vars åsikter tas i beaktande.
    • Minnesaktivas möten har alltid konkreta påverkansmål – det handlar inte om en stödgrupp.
    • De beslut som fattas under mötena tas vidare, och resultaten rapporteras tillbaka till gruppen.
  • Verksamhetssätt som främjar aktivitet
    • Möten och aktiviteter beaktar kognitiv ergonomi.
    • Man använder metoder som säkerställer att alla medlemmars åsikter tas i beaktande.

Minnesaktiva-grupperna verkar både på nationell och regional nivå. Kontakta Minneslotsen i ditt område för att höra om möjligheten att delta i Minnesaktiva-verksamheten.

De riksomfattande Minnesaktiva inledde sin verksamhet hösten 2013. Gruppens medlemmar – både personer med minnessjukdom och deras närstående –är aktiva inom lokalföreningar från olika delar av Finland. Verksamheten organiseras av Minnesförbundet.

Arbetsgruppens sammansättning 2024

• Minna Kinnunen, ordförande (Pohjois-Savon Muisti ry)
  • Irmeli Anttila (Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry)
  • Marja Hannula (Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry)
  • Jorma Kyckling (Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry)
  • Tuula Kyckling (Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry)
  • Riitta Paasimaa (Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry)
  • Kaj Söderman (Varsinais-Suomen Muistiyhdistys ry)
  • Krista Pajala, sekreterare (Minnesförbundet)

Minna Kinnunen sitter i Minnesförbundets styrelse som erfarenhetsexpert utsedd av Minnesaktiva.

Den europeiska arbetsgruppen för personer med minnessjukdomar

Även Minnesförbundets europeiska paraplyorganisation, Alzheimer Europe, har en arbetsgrupp för personer med minnessjukdomar, där Minna Kinnunen är medlem. Mer information finns på AE webbplats.

Mera information

Sanna Viljamaa
Sanna Viljamaa (vanhempainvapaalla) hankekoordinaattori 044 727 7404 sanna.viljamaa@muistiliitto.fi
Jonna Rytinki viestinnän asiantuntija 044 727 8715 jonna.rytinki@muistiliitto.fi

Sisäinen ja ulkoinen viestintä, Muisti-lehden toimitussihteeri
Huom. Ilmoitustilamyyntiin liittyvät yhteydenotot vain sähköpostitse.

Outi Ronkainen
Outi Ronkainen asiantuntija 044 7277 403 outi.ronkainen@muistiliitto.fi

Muistisairaiden kuntoutus, Muistisope-hanke (sopeutumisvalmennuskurssien selvitystyö)

Anita Pohjanvuori
Anita Pohjanvuori asiantuntija 050 430 9815 anita.pohjanvuori@muistiliitto.fi

Työikäisten muistisairaiden hoito- ja palvelujärjestelmä; muistisairauksiin liittyvät asenteet ja osaamisen kehittäminen

Ida Mitchell
Ida Mitchell hankekoordinaattori 044 727 7401 ida.mitchell@muistiliitto.fi

Muistiopas-hanke; eri kieli- ja kulttuuritaustaisten muistisairaiden ja läheisten tukeminen, monikulttuurisen muistityön kehittäminen ja vahvistaminen (suomi, svenska, English)

Taina Laakso asiantuntija 044 727 7402 taina.laakso@muistiliitto.fi

Järjestötyö

Tanja Kulmala
Tanja Kulmala asiantuntija 045 657 8879 tanja.kulmala@asiantuntija.fi

Muistiliikkuja-hanke

Kaisa Korhonen
Kaisa Korhonen toimistosihteeri (osa-aikainen) 040 455 1327 kaisa.korhonen@muistiliitto.fi

Myyntilaskutus, avustavat hallinnon tehtävät, verkkokauppa ja lahjoitukset

Nina Kalliomäki
Nina Kalliomäki hankekoordinaattori 044 727 7404 nina.kalliomaki@muistiliitto.fi

Omin sanoin -hanke; muistisairaan vuorovaikutuksen vahvistaminen, kommunikoinnin tuen keinot

Mailis Heiskanen
Mailis Heiskanen neuvontakoordinaattori 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi

Muistineuvo- ja Vertaislinja-puhelinpalveluiden valtakunnallinen koordinaatio, Tukinet-keskustelupalsta, Muistiluotsiverkoston tuki

Anna Heino
Anna Heino asiantuntija 044 791 6321 anna.heino@muistiliitto.fi

Nina Forsström
Nina Forström koordinaattori 045 651 4294 nina.forstrom@muistiliitto.fi

Muistiluotsi-toiminta

Sven Claes
Sven Claes asiantuntija 044 731 3176

Muistiopas-hanke; eri kieli- ja kulttuuritaustaisten muistisairaiden ja läheisten tukeminen, monikulttuurisen muistityön kehittäminen ja vahvistaminen (suomi, svenska, Deutsch, English)

Johanna Suomi
Johanna Suomi (ent. Virkanen) talouspäällikkö 044 7277 405 johanna.suomi@muistiliitto.fi
Minna Teiska
Minna Teiska kehittämispäällikkö 044 727 7406 minna.teiska@muistiliitto.fi

Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi

Katariina Suomu
Katariina Suomu toiminnanjohtaja 050 567 6445 katariina.suomu@muistiliitto.fi
Kirsi Korhonen
Kirsi Korhonen viestintäpäällikkö 0401234567 kirsi.korhonen@muistiliitto.fi

Viestinnän kehittäminen, vaikuttamistyö ja varainhankinta.
Huom. Ilmoitustilamyyntiin liittyvät yhteydenotot vain sähköpostitse.