Samarbete

Minnesförbundet bedriver ett mångsidigt samarbete med andra organisationer och aktörer inom området.

Samarbete nationellt

Samarbete möjliggör omfattande påverkansarbete på nationell nivå. Förbundet uttalar sig regelbundet i frågor som berör situationen och rättigheterna för personer med minnessjukdomar och deras närstående.

Minnesförbundet är medlem bland annat i följande organisationer och nätverk:

Internationellt samarbete

Minnesförbundet arbetar som en del av nätverk som verkar för minnessjukdomar i Europa och i andra delar av världen. Samarbetet och påverkansarbetet för att främja rättigheterna för personer med minnessjukdomar och deras närstående är intensivt. Genom internationella kontakter och många samarbetsprojekt förmedlar förbundet goda erfarenheter och nya forskningsresultat till det finländska minnesarbetet.

Minnesförbundet har paraplyorganisationer både i Europa och internationellt. Alzheimer Europe fungerar som den europeiska paraplyorganisationen och genom dem påverkar Minnesförbundet förändringen av attityder, politik och praxis när det gäller minnessjukdomar samt förbättrar livskvaliteten för personer med minnessjukdomar och deras närstående. Genom både Alzheimer Europe och den internationella paraplyorganisationen Alzheimer’s Disease International säkerställs att Minnesförbundets verksamhet utvecklas genom att dra nytta av den senaste forskningen och beprövade metoder från andra länder.

Minnesförbundet samarbetar genom det demenssamarbete som samordnas av Nordens välfärdscenter och genom att arbeta i Nordisk Demens Indigenous-arbetsgruppen.

Det nordiska samarbetet har långa och etablerade traditioner. Läs mer om det nordiska minnesarbetet:

Demensförbundet (Sverige)
Alzheimer Sverige (Sverige)
Nasjonalforeningen for folkehelsen (Norge)
Nasjonalt Kompetenscenter för aldring og helse (Norge)
Alzheimerforeningen (Danmark)
Öryrkjabandalag Íslands (Island)

Examensarbeten och praktikplatser

Minnesförbundet och minnesföreningarna möjliggör för studerande att utvecklas och bekanta sig med området genom examensarbeten och praktikplatser. Om du planerar ett examensarbete och vill att ämnet ska vara relaterat till minnessjukdomar, kan du kontakta minna.teiska@muistiliitto.fi eller din närmaste minnesförening. Om examensarbetet eller praktiken innebär arbete med personer med minnessjukdomar eller deras närstående, erbjuder minnesföreningarna och de regionalt verksamma Minneslots- och expertcentren de bästa möjligheterna för genomförande.

Mera information

Minna Teiska
Minna Teiska kehittämispäällikkö 044 727 7406 minna.teiska@muistiliitto.fi

Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi