Vapaaehtoistoiminta

Kaksi naista istuu yhdessä pöydän ääressä.

Tervetuloa mukaan noin 1400 muistivapaaehtoisen joukkoon, jotka toimivat ympäri Suomea. Muistikaveri-vapaaehtoistoiminta (Kanssasi Vertaisena Rinnalla) on Muistiluotsi KAINUU:n kehittämä ja käynnistämä valtakunnallinen  Muistiliiton rekisteröimä vertaistoimintamalli. Toiminta perustuu koordinoituun ja laadukkaaseen vapaaehtoistoimintaan, jossa Muistikaveri-vapaaehtoinen toimii muistisairauteen sairastuneiden ja heidän omaistensa rinnalla kulkijana.

Kainuussa kysyntää on juuri Muistikavereille. Meille sopii myös esim. sisällön tuottajaksi vertaistoimintaamme kertaluonteisesti (soittajat, laulajat, lausujat, taiteilijat, tanssijat jne.), leivontapäiviin kaveriksi. Vapaaehtoisena toimiminen voi olla myös kertaluonteista tai määräaikaista. Muistivapaaehtoisena toimiminen ei edellytä hoitotyön taustaa!

Muistikaveri

Muistikaveri on vapaaehtoinen, joka toiminnallaan tarjoaa muistisairaalle tukea, kohtaa arvostaen ja luo mahdollisuuden arvokkaaseen, aktiiviseen sekä osallistuvaan arkeen. Muistikaverina toimiminen perustuu sopimukseen, joka tehdään yhdessä avoimesti keskustellen. Sopimuksessa sovitaan mm. tapaamisten sisältö ja tapaamisiin käytettävissä oleva aika. Muistikaverina saat omakohtaisten kokemusten lisäksi ajankohtaista tietoa muistisairauksista ja tukea toimintaasi.

Keikkakaveri

Keikkakaveri toimii tulevien pyyntöjen mukaan kaverina muistisairaalle yksittäiseen tapahtumaan esim. kulttuuritapahtuma teatteri, konsertti tms.

Kaverina järjestötoiminnassa

Toiminnasta kiinnostuneet kutsumme erilaisiin omien mielenkiintosi ja taitojesi mukaisiin tehtäviin mm. yhdistyksemme järjestämiin tapahtumiin.

Kaveri vertaistoiminnassa

Kaveri vertaistoiminnassa toimii esimerkiksi kerhoavustajana muistisairaille ja heidän omaisilleen suunnatuissa kerhoissa tai mahdollisesti esim. kerho-ohjaajana vapaaehtoisten vetämissä kerhoissa.

Vertaislinja-toiminnassa
 toimitaan puhelinpäivystäjänä sovitusti. Toiminnalla annetaan tukea ja ohjausta puhelimitse muistisairaille ja heidän omaisilleen. Muistiliitto vastaa vertaislinjalaisten kouluttamisesta, tuesta ja koordinoinnista.

Muistikaveri koulutus (uudistumassa)

Koulutus on n. 10 tunnin kokonaisuus, joka on jaettu useampaan osaan. Sisältönä mm. muistiyhdistyksen toiminta, tietoa muistisairauksista, muistisairaan kohtaaminen, perheen tukeminen  ja vapaaehtoisena toimivan hyvinvointi. Koulutuksessa ei ole osallistumismaksua ja osallistuminen ei ole velvoite toimintaa.

Muistikaveri-koulutukseen ilmoittautuminen

Muistikaveri-koulutukseen on jatkuva ilmoittautuminen! Koulutusta järjestetään Kainuun alueella kysynnän mukaan.

Voit ilmoittautua koulutukseen alla olevan linkin kautta tai olemalla yhteydessä Tuijaan joko puhelimitse tai sähköpostilla.

Ilmoittautuminen Muistikaveri-koulutukseen

Lisätietoja vapaaehtoistoiminnasta ja ilmoittautuminen koulutukseen

Tuija Moilanen muistiasiantuntija, vapaaehtoistoiminta 040 1896 831 tuija.moilanen@kainuunmuistiyhdistys.net