Närståendevård

En närståendevårdare är en person som tar hand om en familjemedlem eller annan närstående som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller annat särskilt behov av vård, inte klarar av vardagen på egen hand.

Närståendevård

En närståendevårdare tar hand om en närstående dygnet runt eller vid sidan av sitt arbete. De flesta närståendevårdare i Finland vårdar en minnessjuk person som är deras make eller förälder. Det är viktigt att identifiera situationen som närståendevårdare för att bättre kunna söka stöd och tjänster både för den närstående och för sig själv.

När minnessjukdomen fortskrider behöver den sjuka allt mer hjälp och stöd för att klara av vardagen. Att bo hemma är ofta både den sjuka personens och de närståendes önskan, men det kräver en engagerad närståendevårdare, professionell hjälp och stöd samt tjänster som stödjer boende i hemmet, till exempel hemsjukvård.

Närståendevård är ofta krävande, bindande och särskilt psykiskt och fysiskt ansträngande när sjukdomen framskrider. Det är därför mycket viktigt för närståendevårdaren att ta hand om sitt egna välbefinnande och ork, eftersom en utmattad vårdare inte är till nytta för någon. Det är bra att hålla fast vid sina vänner och intressen och att be andra närstående om hjälp med vårdansvaret när det är möjligt.

Närståendevårdaren kan få viktiga egna stunder om den sjuka personen deltar i dagverksamhet eller dagrehabilitering (länk till dagrehabiliteringssidan) eller spenderar tid med släktingar eller vänner då och då. Det är också bra att fråga det egna välfärdsområdet om korttidsvård (länk till korttidsvårdssidan), antingen vid behov eller som regelbundet återkommande. Även den stöd som erbjuds av minnes- och närståendevårdsföreningar (länk till stödsidan) i olika former kan vara betydelsefull och uppfriskande för många närståendevårdare.

Det är bra att redan i förväg fundera över sina egna gränser och diskutera hemmiljön med andra närstående. När ens egna krafter börjar sina, är det bra att skaffa hjälp och stöd så snart som möjligt.

Närståendevård kan vara ett eget val eller kännas som en nödvändighet som dikteras av livssituationen. I båda fallen behöver man inte vara ensam, då både kamratstöd och professionell hjälp finns tillgänglig.

Är du närståendevårdare?

Närståendevårdarens status samt stöd och tjänster måste alltid ansökas om, eftersom de inte är automatiska. I Finland finns det cirka 350 000 närståendevårdare, varav 60 000 är i krävande och bindande vårdsituationer. Ändå har endast cirka 50 000 av dessa en vårdplan med välfärdsområdet. Många är inte ens medvetna om att de är berättigade till stöd. (Är du närståendevårdare? Länk till Omaishoitajaliitto -sidan)

Vårdstödets riktlinjer per välfärdsområde (Länk till Omaishoitajaliitto -sidan: Vårdstödets riktlinjer per välfärdsområde – Omaishoitajat ry)