Kamratstöd

Kamratstöd innebär utbyte av erfarenheter och tankar mellan personer i liknande livssituationer. Det bygger på att lyssna på andra och att andra lyssnar på dig.

Om en minnessjukdom har förändrat det sociala nätverket, blir behovet av att bli hörd och dela erfarenheter desto större. Genom kamratstöd får man nya perspektiv på sin förändrade livssituation. Det hjälper en att förstå vardagen som sjukdomen medför och ger en känsla av att man inte är ensam.

Genom kamratstöd letar man inte nödvändigtvis efter lösningar på problem eller utmanande situationer, utan snarare bearbetar man känslor och lär sig att acceptera situationen. I en förtroendefull atmosfär kan man gå igenom även svåra känslor som skam, otillräcklighet och svårigheten att släppa taget. Det är ofta lättare att berätta om sin situation och bli förstådd av dem som har upplevt samma sak, eftersom de ofta förstår lättare förstår vad man menar. Kamratstöd ökar hoppet om att kunna fortsätta leva sitt liv på sitt egna sätt trots sjukdomen.

Kamratstöd från minnesföreningar

Kamratstöd är en viktig form av hjälp och stöd för många med minnessjukdom och deras närstående. Kamratstöd kan ges och tas emot på många sätt: individuellt, i grupper eller nätverk, ansikte mot ansikte, via telefon eller på internet.

Minnesföreningarna ordnar kamratstödsgrupper både för minnessjuka och närstående. Ofta samlas anhöriga i sin egen grupp och de med minnessjukdom i en annan. På så sätt kan båda parter bearbeta saker ur sitt eget perspektiv tillsammans med andra i liknande situation.