Hjärnhälsa i arbetslivet

Ta hand om din kognitiva ergonomi. Hitta balans i arbetet. Undvik multitasking.

Den kognitiv funktionen innebär en persons informationsbearbetning, såsom minne, uppmärksamhet och inlärningsförmåga. Kognitiv ergonomi innebär utformningen av arbete, inklusive anpassning av arbetsverktyg, miljö och metoder till människans informationsbearbetningsförmågor och -begränsningar.

Hjärnans belastning är alltid individuell och påverkas inte bara av arbetsmängd eller arbetsmiljö, utan även av behov, känslor, motiv och personlighet samt individuell inställning till motgångar. Dessutom påverkar faktorer relaterade till stress, sömn, humör, hälsotillstånd och substansanvändning vår belastning. Hälsosam mat och motion stödjer goda hjärnhälsosamma val. Hjärnhälsan kan stärkas genom att överväga dessa faktorers roll i ens eget liv och genom att göra förändringar till det bättre, även om det sker gradvis.

Multitasking kan fungera tillfälligt. Det är dock krävande och påfrestande för hjärnan och är inte bra på lång sikt.

Hjärnan behöver både utmaning och vila

Tillfällig stress är en del av livet ibland. Det innebär personliga upplevelser i påfrestande situationer. Om arbetsdagen innehåller mycket datorarbete eller mentalt krävande uppgifter, är det bra att välja motsatta aktiviteter på fritiden.

Det är viktigt för alla att hitta en balans mellan belastning och återhämtning i sitt liv. Ett bra sätt är att hitta trevliga aktiviteter, olika hobbyer och göra saker tillsammans med andra. Att utöva hobbyer och göra saker tillsammans med andra aktiverar hjärnan på ett omfattande sätt, och sociala kontakter ger ofta också glädje.

Välj vad du fokuserar på. Hjärnan är anpassningsbar och fungerar under hård press – åtminstone en tid. Multitasking, det vill säga att göra flera saker samtidigt, kan fungera tillfälligt. Men hjärnan är inte skapt för detta, och något som görs samtidigt blir alltid lidande. Sådan aktivitet är krävande och ansträngande för hjärnan, och på lång sikt är det inte bra.

Den kognitiva förmågan störs lätt av både interna och externa faktorer, ibland även när man tror att man klarar av att hantera pressen. Effekterna kan dock visa sig senare, till exempel som svårigheter att somna och sova, och därmed trötthet eller arbetsutmattning.

Det är bra att ta en paus och fundera på sätt att förbättra sin hjärnhälsa och uthållighet på jobbet. Här är en lista över saker att överväga tillsammans med arbetsgruppen:

Minne och arbetets 10+1 teser

  1. Säkerställ arbetsgränserna
  2. Minska informationsöverflödet
  3. Skapa effektiva arbetsstrategier
  4. Ge tid för att upprätthålla yrkeskompetens
  5. Hantera avbrott
  6. Ge arbetsro även åt andra
  7. Använd hjälpmedel för minnet
  8. Öka inte din belastning
  9. Skapa en kultur av öppenhet
  10. Upprätthåll en positiv atmosfär
  11. Kombinera motion och arbete