Potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat

Potilasasiavastaava terveyspalveluissa ja sosiaaliasiavastaava sosiaalipalveluissa neuvovat ja opastavat potilaita, asiakkaita ja läheisiä heidän oikeuksiensa ja oikeusturvansa toteutumiseksi. Asiavastaavien puoleen voi kääntyä, jos on tyytymätön saamaansa hoitoon tai palveluun. Palvelu on maksutonta.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat:

 

· neuvovat potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (potilaslain) / sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslain) soveltamiseen liittyvissä asioissa

· neuvovat ja tarvittaessa opastavat muistutuksen tekemisessä

· neuvovat, miten kantelu, oikaisuvaatimus, vahingonkorvausvaatimus tai muu vastaava asia laitetaan vireille

· tiedottavat potilaan ja asiakkaan oikeuksista

· toimivat muutenkin potilaan ja asiakkaan oikeuksien kehittämiseksi

· kokoavat tietoa yhteydenotoista ja seuraavat potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä.

Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta järjestetään julkisena palveluna hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin toimesta. Asiavastaavat avustavat myös silloin, kuin palvelut ostetaan kokonaan yksityiseltä sosiaali- tai terveyspalveluiden tuottajalta.

Potilasasiavastaavia ja sosiaaliasiavastaavia on nimettävä riittävästi siten, että palvelua on saatavilla potilaiden ja asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Toiminnalle pitää pääsääntöisesti nimetä myös vastuuhenkilö, jonka tehtävänä on muun muassa ohjata, koordinoida ja kehittää toimintaa.

Asiavastaavien tulee toimia puolueettomasti ja riippumattomasti tehtävässään. Toiminta on järjestettävä sen takia hyvinvointialueilla erillään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen ja tuottamiseen liittyvistä tehtävistä.

Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava-nimikkeet otettiin käyttöön vuoden 2024 alussa. Näillä sukupuolineutraaleilla nimikkeillä korvattiin aiemmat potilasasiamies ja sosiaaliasiamies-nimikkeet.

Hyvinvointialueet julkaisevat potilasasiavastaavien ja sosiaalivastaavien yhteystiedot nettisivuillaan ja muilla saavutettavilla tavoille. Myös yksityiset palveluntuottajat ovat velvollisia tiedottamaan asiakkailleen ja potilailleen toiminnasta ja asiavastaavien yhteystiedoista. Lisäksi yhteystiedot on julkaistava jokaisen julkisen tai yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikön omavalvontasuunnitelmassa.

Onko sinulla kysyttävää?

MUISTINEUVO-tukipuhelin muistisairaille, läheisille sekä muististaan huolestuneille.

09 8766 550

Avoinna ma, ti ja to klo 12–17 (puhelun hinta operaattorin hinnoittelun mukaan).

Läheinen, kaipaatko tukea?

VERTAISLINJA-tukipuhelin muistisairaiden läheisille.

0800 9 6000

Avoinna ma–la klo 17-20 (puhelu on maksuton).