Perhe ja lähipiiri

Muistisairauden tuomat muutokset koskettavat myös muistisairaan henkilön lähipiiriä.Usein puhutaankin koko perheen sairaudesta. Sairauden edetessä muistisairas tarvitsee monenlaista tukea ja konkreettistakin apua muilta. Tällöin läheisten vastuu arjen sujumisesta lisääntyy.

Kun muistisairaus on diagnosoitu, olisi hyvä yhdessä läheisten kanssa miettiä ja suunnitella tulevaisuutta sekä siihen liittyviä toiveita ja ratkaisuja, joilla turvataan arjen sujuminen sairauden edetessä. Edetessään muistisairaus vaikuttaa esimerkiksi kykyyn huolehtia itsestä ja hoitaa arkeen liittyviä asioita. Tällöin perheen sisäiset roolit ja vastuunjako saattavat muuttua hyvinkin paljon. Tämä vaatii kaikilta osapuolilta sopeutumista muuttuneeseen tilanteeseen. Muun muassa ajokortista luopuminen voi vaikeuttaa kodin ulkopuolella asiointia, joten esimerkiksi asuinpaikkaan liittyviä ratkaisuja kannattaa miettiä.

Muistisairaus muuttaa arkea

Etenevä neurologinen sairaus on aina kriisi koko perheelle. Muuttunut arki, mahdollisesti työelämästä poisjääminen ja perheen sisäisten roolien muuttuminen saattavat aiheuttaa kriisin myös sairastuneen läheisille. Esimerkiksi läheisen vastuun lisääntyminen ja päätösten tekeminen yhteisistä asioista ja luopuminen yhteisten eläkevuosien odotuksista ja suunnitelmista voivat herättää voimakkaita tunteita, joiden tunnistaminen ja työstäminen on tärkeää. Muistisairauden luonteen vuoksi muistisairas ei välttämättä pysty asettumaan läheisensä asemaan ja näkemään tämän tarpeita, mikä saattaa lisätä läheisen kuormittumista.

Muistisairaan läheisten voimavarat

Muistisairaan läheisen on tärkeää kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin ja voimavaroihin. Kun läheinen voi hyvin, on sillä vaikutusta myös sairastuneen hyvinvointiin.

Ulkopuolisen avun hyödyntäminen ja tarvittaessa sairastuneen lyhytaikaisjaksot vähentävät kuormitusta ja antavat läheisille aikaa lepoon sekä oman hyvinvoinnin hoitamiseen. Omien harrastusten jatkamisesta ja ystävyyssuhteiden vaalimisesta on syytä pitää kiinni.

Koska arki pyörii pitkälti muistisairaan hyvinvoinnin ympärillä, olisi myös läheisenä tärkeää kuulla kysymys, ”miten sinä voit?” Jo se, että joku on kiinnostunut myös läheisen jaksamisesta ja hyvinvoinnista kantaa pitkälle.

Muistisairauksiin liittyvän lisätiedon hankkiminen ja vertaistuki – niin sairastuneelle kuin läheiselle – saattavat olla merkittäviä asioita koko perheen hyvinvoinnin kannalta.