Asumisen ennakointi

Muistisairauden edetessä ja ikääntyessä toimintakyky muuttuu ja vaikuttaa asumistarpeisiin. On tärkeää arvioida asuinympäristöä ja miettiä, onko nykyinen koti sopiva pitkäaikaiseen ja turvalliseen asumiseen tulevaisuudessa.

Koska muistisairaus etenee, on hyödyllistä harkita, miten kotona asumista voidaan jatkossa turvata ja mitkä ovat merkkejä siitä, ettei nykyinen ympäristö vastaa tarpeisiin.

Asumista on hyvä tarkastella paitsi muistisairauden myös ikääntymisen näkökulmasta.

Muistiliitto on ollut mukana kokoamassa asumisen aineistopankkia www.vanheneminen.fi verkkosivuille. Kotia kannattaa tarkastella esteettömyyden ja turvallisuuden näkökulmasta. Apuna voi käyttää Vanhustyön keskusliiton Esteettömän asumisen tarkastuslistaa (pdf) tai Koti- ja vapaa-ajantapaturmien ehkäisyverkoston Turvallisuutta arkeesi tarkastuslistan avulla (pdf) .

Kotiympäristöä voi muokata toimivammaksi kiinnittämällä huomioita kontrasteihin ja tilan selkeyteen. Apuvälineet voivat auttaa ja esteettömyys lisätä asumisturvallisuutta. Toimivampi kylpyhuone ja peseytymismahdollisuudet vähentävät avuntarvetta ja mahdollistavat itsenäisen kotona asumisen. Kodin muutostöihin voi saada myös taloudellista tukea.

Kodin muutostöiden ja asumisen sujuvuuden arviointiin voi pyytää avuksi hyvinvointialueen toimintaterapeuttia tai fysioterapeuttia. Heidän asiantuntijuuttaan on ympäristön vaikutus toimintakykyyn ja se, millaiset muutokset, apuvälineet, tukikahvat tai muut ratkaisut helpottavat arkea.

Asumisneuvonta

Asumisneuvonnalla tarkoitetaan työtä, jonka tavoitteena on asumisen turvaaminen ennaltaehkäisemällä ja ratkaisemalla asumisen ongelmia sekä opastamalla asumiseen liittyvissä asioissa. Asumisneuvojaan voi olla yhteydessä, vuokran maksuun liittyvissä asioissa tai tilanteeseen sopivan asumisenvaihtoehdon selvittämisessä. Asumisneuvonta on yleistynyt viime vuosina ja oman alueen asumisneuvontaa voi kysyä kunnasta tai omalta vuokranantajalta.

Lisää asumisneuvonnasta voi lukea Aran verkkosivuilta.

Kodin muutostyöt

Kodin muutostöiden kysymyksiin voi saada asiantuntija-apua Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonnasta. Korjausneuvojan palvelut asiakkaille ovat maksuttomia yli 65-vuotiaille, mutta varsinaisten remonttien tekeminen on maksullista. Korjausneuvoja auttaa avustusten hakemisessa asuntojen muutostöiden toteuttamiseen. Lisätietoa VTKL:n verkkosivuilta.

Kotitalousvähennystä, eli helpotusta veroihin voi saada mm. asunnon remonteista. Kotitalousvähennystä saat myös vapaa-ajan asuntoon tehtyihin töihin. Lisätietoa verottajan verkkosivuilta.

Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus ARA myöntää valtion varoista korjausavustuksia pienituloisille iäkkäille (yli 65-vuotiaille) tai vammaisille henkilöille heidän omakotitalonsa tai omistamansa asunnon korjaamiseen. Avustusta myönnetään vain ympärivuotisessa käytössä olevan kodin korjauksiin, ei esimerkiksi kesämökin korjaamiseen. Avustuksen hakijana voi olla kotitaloudessa asuva yli 65-vuotias tai vammainen henkilö tai esimerkiksi hänen puolisonsa. Avustuksen tarkoituksena on parantaa iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia kotona asumiseen. Lisätietoa ARAn verkkosivuilta.

Jos henkilö täyttää vammaispalvelulain kriteerit, hän voi hakea kodin muutostöitä hyvinvointialueelta. Vammaispalvelulain mukaisia kodin muutostöitä ovat mm. kynnysten poistaminen, kulkuluiskien rakentaminen tai valaistusmuutostyöt ja kontrastien lisääminen. Jotkut hyvinvointialueet myöntävät tukea kodin muutostöihin sosiaalihuoltolain nojalla. Näiden mahdollisuutta voi selvittää omalta hyvinvointialueelta.

ARA voi avustaa myös taloyhtiöitä hissiavustuksella. Hissiavustus on avustus hissien rakentamiseen kerrostaloon, jonka porrashuoneessa tai porrashuoneen yhteydessä ei ole ennestään hissiä (ns. jälkiasennushissi). Avustusta voi saada kerrostaloon tai luhtitaloon, jossa on vähintään kolme asuntoa ja vähintään kaksi asuinkerrosta päällekkäin. Hissiavustusten määrä on enintään 35 % hyväksytyistä kokonaiskustannuksista.

Myös jotkut kunnat myöntävät omia hissiavustuksia taloyhtiöille. Mahdollisuutta voi selvittää kotikunnan rakennuspalveluista. Jos taloyhtiöön tarvitaan suurempia muutoksia, kuten hissin asennustöitä, on hyvä keskustella taloyhtiön hallituksen kesken ja isännöijän kanssa.