Mistä saa apua muistiongelmiin?

Muistihuolien kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan kannattaa hakeutua mahdollisimman pian muistitutkimuksiin.

Muistitutkimuksiin hakeutuminen

Jos omat tai läheisen muistiongelmat huolestuttavat, kannattaa hakeutua mahdollisimman pian muistitutkimuksiin. Muistihuolien kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Varaa aika hyvinvointikeskus- tai työterveyslääkärille, hyvinvointialueen muistihoitajalle tai yksityiselle geriatrille tai neurologille. Sieltä käynnistyvät ensiselvittelyt, jotka sisältävät muun muassa huolellisen haastattelun, laboratoriotutkimukset ja lyhyen muistitestin. Mikäli näissä todetaan poikkeavaa, saa henkilö lähetteen tarkempiin tutkimuksiin muistipoliklinikalle (geriatrian poliklinikka tai neurologian poliklinikka). Työiässä oleva voidaan sitä ennen tarvittaessa ohjata neuropsykologiseen tutkimukseen.

Muistitutkimuksiin hakeutuminen voi tuntua pelottavalta. Toisinaan ihminen ei itse huomaa − tai uskalla myöntää – muistinsa oireilevan.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa sairaus havaitaan, sitä parempia ovat hoitotulokset ja kuntoutuksen mahdollisuudet. Sairautta ei vielä voida parantaa tai pysäyttää, mutta toimintakykyä ja elämänlaatua voi ylläpitää. Toimintakyky usein koheneekin lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kun sairaus havaitaan ajoissa, voi elämäänsä järjestellä eteenpäin: esimerkiksi LINKIT hoitotahto ja edunvalvontavaltuutus varmistavat, että loppuelämän valinnat ovat omannäköisiä.

Kun tiedetään mistä on kyse, voidaan järjestää oikeat tuet ja palvelut. Näin sairastunut voi asua kotona mahdollisimman pitkään ja elää mahdollisimman omannäköistä ja täysipainoista elämää.

Muistioireissa ei kuitenkaan aina ole kyse etenevästä muistisairaudesta. Niiden taustalla voi olla myös hoidettavia tai ohimeneviä syitä, joihin tarttuessa muistihäiriöt helpottuvat.

Miten vakuuttaa muistioireita kokeva tutkimuksiin?

Entä jos mentäisiin oikein porukalla? Matalan kynnyksen Muistiluotsi -asiantuntija- ja tukikeskuksissa voidaan keskustella samalla molempien puolisojen muistista. Yhdessä tilanne ei ehkä ole niin jännittävä. Yhteinen keskustelu ammattilaisen kanssa voi vahvistaa ja vakuuttaa tutkimuksiin hakeutumisesta.

Puhelinkeskustelu muistialan ammattilaisen kanssa voi rohkaista tutkimuksiin. LINKKI Muistineuvo -tukipuhelin tarjoaa tietoa, neuvontaa ja ohjausta.

Tunnustele tilannetta. Syyllistäminen tai pelottelu harvoin auttaa, sillä muistin heikkeneminen on jo itsessään pelottavaa. Ja jos ei tänään onnistu, kokeillaan ensi viikolla uudelleen.

Terveydestä huolehtimisesta voi tehdä myös lahjan! Syntymäpäivälahjaksi voi antaa ajan lääkärille, joka tekee huolellisen ja yksilöllisen terveystarkastuksen, johon kuuluu myös muistin huomioiminen. Keskusteltuanne ensin asiasta, läheisenä voi ottaa yhteyttä suoraan lääkäriin ja toivoa muistiasioiden huomioimista osana perusterveystarkastusta. Tuttu lääkäri voi tuntua turvalliselta, toiset taas luottavat mieluummin erityisalan ammattilaiseen.

Huomioithan, että asioidaksesi toisen puolesta, vaaditaan joko annettu valtuutus (Suomi.fi / edunvalvontavaltuutus) tai edunvalvonta.

AO. LINKIT LISÄTÄÄN, KUN KOHDESIVUT ON VALMIINA:

Muistitutkimukset (linkki M-liiton sivuille)

Muistitutkimuksien käynnistäminen https://www.terveyskyla.fi/aivotalo/aivosairaudet/muistisairaudet/muistivaikeuksien-tutkiminen/muistivaikeuksien-tutkimusten-k%C3%A4ynnist%C3%A4minen-ja-kulku

Muistineuvo tukipuhelin (linkki M-liiton sivuille)

Muistiyhdistykset (linkki M-liiton sivuille)

Muistiluotsit (linkki M-liiton sivuille)

Hoitotahto (linkki M-liiton sivuille)

Edunvalvontavaltuutus (linkki M-liiton sivuille)