Hoito ja kuntoutus

Toimintakyvyn tukeminen sairastavan tarpeista ja toiveista lähtevällä kuntoutuksella on osa muistisairauden hyvää hoitoa.

Jokaisella etenevää muistisairautta sairastavalla on jäljellä voimavaroja. Iloa, nautintoa ja onnistumisen kokemuksia tuottavien asioiden tekeminen tukee toimintakykyä. Toimintakyvyn tukeminen kuntoutuksella on osa muistisairauden hyvää hoitoa.

Kuntoutuksella tarkoitetaan sairastuneen tarpeista ja toiveista lähtevää suunnitelmallista toimintaa toimintakyvyn tukemiseksi ja edistämiseksi. Muistisairauksien eri vaiheissa kuntoutus on toimintakykyä parantavaa, ylläpitävää tai sen heikkenemistä hidastavaa.

Kuntoutussuunnitelman laatii hoitava taho eli lääkäri ja hoitaja yhdessä sairastuneen ja hänen läheisensä kanssa. Suunnitelmassa määritellään yksilölliset tavoitteet toimintakyvyn tukemiseksi, jotta elämää voi jatkaa entisellään niin pitkään kuin mahdollista.

Lisää kuntoutuksesta sekä kuntoutussuunnitelmasta löydät kohdasta kuntoutus.

Muistisairauden hoito

Muistisairautta sairastava ihminen on aidosti osallinen omassa hoidossaan ja hoivassaan. Hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää huomioida yksilöllisyys, toiveet ja elämäntavat. Hoidolla ja kuntoutuksella tähdätään sairastuneen ja hänen läheistensä hyvinvointiin, mielekkääseen elämään, oireiden etenemisen hidastumiseen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen.

Lääkehoito on tärkeää, mutta lääkkeetön hoito ja erilaiset kuntoutuksen muodot ovat olennainen osa hyvää hoitoa. Tutkimusnäyttö tukee lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistisairaiden haasteelliseksi koetun käyttäytymisen vähentämisessä. Tämä selviää Muistiliiton Hoitotyön tutkimussäätiöltä tilaamassa Lääkkeettömien menetelmien vaikutukset muistisairautta sairastavien haasteelliseksi koettuun käyttäytymiseen -katsauksesta (2018).