Minnet

Sensoriskt minne, arbetsminne, långtidsminne. Minnets funktion är en omfattande helhet som kan delas upp i flera funktionella delar.

Minnets struktur

Minnet behövs hela tiden. I vardagligt språk syftar minnet oftast på långtidsminnet – ett lager där all viktig information lagras, såsom multiplikationstabellen, nära och käras födelsedagar och inköpslistor. Minnets funktion är dock en mycket mer omfattande helhet som kan delas in i flera funktionella delar.

Det vanligaste sättet att förstå minnets struktur och dess funktion är att skilja mellan det omedelbara sensoriska minnet, det kortvariga arbetsminnet och det långvariga långtidsminnet.

Sensoriskt minne

Det sensoriska minnet tar in information i hjärnan via sinnena. Sensoriskt minne är en del av medvetandet, även om vi ofta inte är medvetna om det. Först när informationen skickas vidare till arbetsminnet för bearbetning, börjar vi aktivt tänka på den information som sinnena tagit emot.

Arbetsminne

Arbetsminnet håller information i medvetandet i bara några sekunder. Arbetsminnet fungerar till exempel när vi är i affären och köper frukt som måste vägas. Vi kontrollerar det rätta vågnumret för frukten och håller det i minnet tills vi har vägt den. Därefter glömmer vi troligen vågnumret.

Långtidsminne

Långtidsminnet delas in i semantiskt minne, som innehåller fakta, och episodiskt minne, som innehåller berättelser och upplevelser. Långtidsminnet innehåller också procedurminnet, där inlärda färdigheter som att cykla lagras.

Långtidsminnet är ett obegränsat lager. Där kan alltså oändligt mycket information och erfarenheter lagras, som vi kan minnas hela livet, även om mycket också glöms bort på vägen. Långtidsminnets funktion kan förklaras med tre steg: inkodning, lagring och framplockning.

Minnet kombinerar inlärt och upplevt med nytt

Minnet är en process där tidigare inlärda och upplevda saker återkallas och ny kunskap lärs in. För att överhuvudtaget kunna minnas något måste den information som behandlats i arbetsminnet överföras till långtidsminnet, där den lagras tills den återkallas och bearbetas igen i arbetsminnet.

Långtidsminnet fungerar bäst när den lagrade informationen är kopplad till en större sammanhang. Större helheter är troligtvis lättare att komma ihåg än enskilda informationsbitar.

Minnesproblem – när bör man vara orolig?
Information om minnet