Förutse boendesituationen

Med tiden förändras funktionsförmågan vid minnessjukdom och påverkar behovet av stöd i boende. Det är viktigt att bedöma boendemiljön och överväga om den nuvarande bostaden är lämplig för långsiktigt och säkert boende i framtiden.

Eftersom minnessjukdomen fortskrider, är det fördelaktigt att överväga hur boendet hemma kan säkerställas framöver och vilka tecken som indikerar att den nuvarande miljön inte längre möter behoven.

Det är bra att bedöma boendet både ur minnessjukdomens och åldrandets perspektiv.

Minneförbundet har varit med och samlat boendematerial på webbplatsen www.vanheneminen.fi. Det är värt att se över hemmet utifrån tillgänglighet och säkerhet. Du kan använda Centralförbundet för de gamlas väls  Checklista för tillgängligt boende (pdf, på finska) eller Koti- ja vapaa-ajantapaturmien ehkäisyverkosto:s Checklista för säkerhet i vardagen (pdf, på finska)

Hemmiljön kan förbättras genom att fokusera på kontraster och tydlighet i rummet. Hjälpmedel kan vara till nytta och tillgänglighet kan öka boendesäkerheten. Ett funktionellt badrum och bra tvättmöjligheter minskar behovet av hjälp och möjliggör ett självständigt boende hemma. Det finns även ekonomiskt stöd att få för förändringar i hemmet.

För att bedöma behov av förändringar i hemmet och hur fungerande boendet är kan du be om hjälp av en ergoterapeut eller fysioterapeut från välfärdsområdet. Deras expertis omfattar hur miljön påverkar funktionsförmågan och vilka förändringar, hjälpmedel, stödhandtag eller andra lösningar som kan underlätta vardagen.

Boenderådgivning

Boenderådgivning har som mål att säkerställa boendet genom att förebygga och lösa boendeproblem samt ge vägledning i boenderelaterade frågor. Man kan kontakta en boenderådgivare i frågor som berör hyresbetalning eller vid behov av att hitta lämpliga boendealternativ. Boenderådgivning har blivit vanligare de senaste åren, och information om boenderådgivning i ditt område kan du få från välfärdsområdet eller din hyresvärd.

Mer information om boenderådgivning finns på Aras webbplats.

Förändringar i hemmet

För frågor om förändringar i hemmet kan du få expertstöd från Centralförbundet för de gamlas väl genom deras renoveringsrådgivning. Tjänsterna är gratis för personer över 65 år, men själva renoveringsarbetena är kostnadsbelagda. Rådgivaren hjälper till med ansökningar om stöd för att genomföra anpassningar i bostäder. Mer information finns på VTKL:s webbplats.

Hushållsavdrag, som är en skattereduktion, kan beviljas bland annat för renovering av bostäder. Hushållsavdrag kan även ges för arbete som utförs på fritidshus. Mer information finns på Skatteverkets webbplats.

Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet ARA beviljar statliga bidrag för reparationer till äldre (över 65 år) med låga inkomster eller personer med funktionsnedsättning för deras egna hem eller bostadsrätter. Bidrag ges endast för reparationer av permanent bostad, inte till exempel för reparationer av sommarstugor. Bidragsansökande kan vara en person över 65 år eller en person med funktionsnedsättning som bor i hushållet, eller deras make/maka. Syftet med bidraget är att förbättra äldre och funktionshindrade personers möjlighet att bo kvar hemma. Mer information finns på ARAs webbplats.

Om en person uppfyller kriterierna enligt lagen om tjänster för personer med funktionsnedsättning kan de ansöka om stöd för bostadsanpassning från välfärdsområdet. Anpassningar enligt lagen om tjänster för personer med funktionsnedsättning kan inkludera att ta bort trösklar, bygga ramper eller göra belysningsändringar och lägga till kontraster. Vissa välfärdsområden ger även stöd för bostadsanpassningar enligt socialvårdslagen. Möjligheterna kan undersökas via det lokala välfärdsområdet.

ARA kan även ge stöd till bostadsbolag för hissinstallationer. Hissstöd är ett bidrag för installation av hiss i flerbostadshus där det inte redan finns en hiss i trapphuset eller i anslutning till trapphuset (så kallad eftermonterad hiss). Stöd kan beviljas för flerbostadshus eller radhus med minst tre bostäder och minst två bostadsvåningar ovanpå varandra. Hissstödet är högst 35 % av de godkända totalkostnaderna.

Vissa kommuner ger också egna hissbidrag till bostadsbolag. Möjligheten kan undersökas via kommunens byggtjänster. Om större förändringar krävs i bostadsbolaget, såsom hissinstallationer, är det bra att diskutera med bostadsbolagets styrelse och förvaltare.