Hjärnans aktivering

Ta hand om din hjärna genom att balansera arbete med vila. Engagera dig i aktiviteter som ger dig glädje, ta hand om ditt välbefinnande och upprätthåll dina sociala relationer. Kom ihåg att även träna hjärnan!

Hjärnan förändras under hela livet. Det är aldrig för tidigt eller för sent att börja göra saker som håller din hjärna i bra form. Kom ihåg att hitta balansen mellan ansträngning och återhämtning i vardagen. Utmaningar och krävande uppgifter behöver balanseras med avkoppling och vila. Att göra sådant du tycker om, ha positiva upplevelser och umgås med andra är bra för ditt humör.

Lär dig nya saker och aktivera det du redan lärt dig

Att lära sig nytt skapar nya nervcellskontakter och repetition av gammal kunskap stärker tidigare etablerade nätverk. Forskning har visat att utbildning hjälper till att upprätthålla hjärnans funktion genom att kompensera för och bromsa utvecklingen av Alzheimers sjukdom. Ett välutvecklat nätverk av nervceller gör hjärnan mer motståndskraftig mot de förändringar som orsakas av minnessjukdomar.

Bra och dålig stress

Det finns två typer av stress. Bra stress är positiv och kortvarig. Den stärker oss, ger energi och hjälper oss att hantera vardagliga situationer. När stressen blir långvarig kan den övergå till dålig stress, som påverkar vår koncentration, minnet och 1förmåga att fokusera. Långvarig stress kan försämra både vårt immunsystem och skada minnesfunktionerna i hjärnan.

Det är viktigt att ge tid för återhämtning och tänka ut sätt att förebygga stress. Bra sätt att återhämta sig kan vara motion, musik eller olika former av vila och avkoppling. Om en dag innehåller många aktiviteter eller krävande arbetsuppgifter, behöver både hjärnan och kroppen vila, avkoppling och tillräckligt med sömn.

Bra stress är kortvarig och hjälper dig att få saker gjorda. Den motiverar och ger energi för att hantera utmaningar och uppgifter. När stressen blir långvarig kan den istället skada ditt välbefinnande och leda till hälsoproblem.

Social aktivitet och mental hälsa

Social aktivitet är viktig för hjärnhälsan. Det främjar hjärnans hälsa genom att hjälpa till att hantera stress och förebygga nedstämdhet. Aktiviteter relaterade till sociala relationer, kultur och motion piggar upp sinnet samt stimulerar hjärnan och minnet.

Det är viktigt att skilja på att vara ensam och att känna sig ensam. Även om många av oss uppskattar att vara ensamma ibland, ger sällskapet med andra människor hjärnan olika former av stimulans. Känslan av gemenskap och intellektuell samt fysisk stimulans minskar kognitiv nedgång och risken för minnessjukdomar.

Mental hälsa är av stor betydelse för hjärnans välbefinnande. Även om livet innebär utmaningar, kan vi främja balans mellan sinne och kropp genom olika vardagsval och rutiner. Näring, tillräcklig sömn och att vara tillsammans med andra, dela glädje och sorg, samt göra saker tillsammans stödjer mental hälsa. Det är alltid bra att söka hjälp och stöd om situationer känns för tunga att hantera på egen hand.

Tips för att aktivera hjärnan

Ge dig själv tid, nåd och vardagsglädje 😊

Träna hjärnan: Lär dig nya saker eller repetera det du redan kan. Olika spel, hantverk och läsning av böcker stimulerar hjärnan.

Aktivera med kultur: Teater, konserter, museer eller konstutställningar, att lyssna på musik eller dans väcker känslor och vårdar själen.

Bryt rutinerna: Gå en ny väg, gör dina vardagsrutiner på ett annat sätt eller i en annan ordning.

Fräscha upp sinnena: Gör saker med den andra handen än du är van med, gå nya vägar.

Fokusera på det som är bra, inte på det som är dåligt!

Kom ihåg vikten av vila och sömn.