Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Sosiaalihuollon asiakkaalla ja potilaalla terveydenhuollossa on oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun. Henkilökohtaista vakaumusta ja yksityisyyttä tulee kunnioittaa, eikä kenenkään ihmisarvoa saa loukata.
Erilaiset toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet tulee ottaa huomioon, kuten myös äidinkieli ja kulttuuritausta. Palveluita tulee järjestää ja tarjota siten, ettei ketään aseteta eriarvoiseen asemaan esimerkiksi iän tai terveydentilan takia.
Jos muistisairas henkilö tai hänen läheisensä on tyytymätön sosiaali- tai terveydenhuollossa saamaansa palveluun tai joku asia on jäänyt epäselväksi, kannattaa asia selvittää.
Potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat
Hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat ja opastavat sekä julkisen että yksityisen palveluntuottajan potilaita ja asiakkaita heidän asemaansa ja oikeuksiansa koskevissa asioissa.
Potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat (linkki Muistiliiton sivuille)
Jos epäilet omien tai läheisesi oikeuksien vaarantuneen:
1. Asian käsitteleminen toimintayksikössä
Ensisijainen tapa on ottaa asia esille kyseisessä toimintayksikössä hoitaneen henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Asia voidaan selvittää silloin monesti saman tien.
2. Muistutus
Jos asiaa ei saada keskustelemalla selvitettyä, voi asiasta tehdä kirjallisen muistutuksen toimintayksikköön. Terveydenhoidossa muistutus tehdään toimintayksikön terveydenhuollosta vastaavalle
johtajalle. Muistutus tulee tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti. Yleensä toimintayksiköiden verkkosivuilta löytyy tähän tarkoitettu valmis lomake. Muistutuksen voi kirjoittaa kuitenkin myös vapaamuotoisesti.
Jos asiakas ei sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi pysty tekemään muistutusta itse, voi muistutuksen tehdä myös omainen, muu läheinen tai laillinen edustaja. Muistutuksen tekeminen ei rajoita oikeutta kannella hoidosta viranomaiselle.
Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja annettava siihen perusteltu vastaus kohtuullisessa ajassa, noin kuukauden sisällä.
3. Kantelu
Sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohdista tai virheistä voi kannella oman alueen aluehallintovirastolle. Valvira käsittelee vain valtakunnalliset, merkittävät ja laajakantoiset asiat sekä kantelut, jotka koskevat kahden tai useamman aluehallintoviraston alueella annettuja palveluita. Valvira siirtää tarvittaessa kantelun aluehallintovirastolle, jos kantelu kuuluu käsiteltäväksi sinne.
Viranomainen tutkii saadut kantelut ja tarvittaessa hallinnollista ohjausta, huomautuksen tai ryhtyy vakavammissa tapauksissa kurinpitotoimiin tai rajoittaa ammatinharjoittamisoikeutta. Kantelulla ei voi muuttaa hoitopäätöstä, muiden viranomaisten päätöksiä, tai saada rahallisia korvauksia. Yleensä viranomaiset eivät käsittele yli kaksi vuotta vanhoja tapauksia.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 (23 § muistutus, 23 a § kantelu)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992) (10 § muistutus, 10 a § kantelu)
Muutoksenhaku sosiaalihuollon päätökseen
Asiakkaalle on annettava kirjallinen päätös sosiaalipalvelujen järjestämisestä. Päätökseen voi yleensä hakea muutosta.
Viranomaisen päätöksen liitteenä on oltava muutoksenhakuosoitus. Siinä kerrotaan, miten, missä ajassa ja mistä päätöksen voi hakea muutosta. Jos päätökseen ei voi hakea muutosta, tulee päätöksessä kertoa, mihin se perustuu.
Päätös tulee aina toimittaa asiakkaalle alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä. Jos päätös on postitettu asiakkaalle, katsotaan asiakkaan saaneen siitä tiedon seitsemäntenä päivänä postituspäivää seuraavasta päivästä. Jos päätös on toimitettu sähköpostilla, katsotaan tiedoksisaannin tapahtuneen kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, ellei muuta näytetä.
Sosiaalihuollon viranhaltijan tekemään päätökseen voi hakea muutosta hyvinvointialueen sosiaalihuollosta vastaavalta toimielimeltä 30 päivän kuluessa siitä, kun on saanut päätöksen tiedoksi. Päätökseen liitetystä oikaisuvaatimusosoituksesta käy ilmi kyseinen toimielin. Toimielimen päätöksestä voi edelleen valittaa hallinto-oikeuteen, jos on tyytymätön saamaansa päätökseen.
Terveydenhuollon toiminnassa tehdyt päätökset
Terveydenhuollossa tehtyihin päätöksiin, kuten hoitopäätös, ei voi hakea muutosta. Niistä voi tehdä tarvittaessa muistutuksen tai kantelun.
linkki Muistiliiton oikeusoppaaseen (tulossa)
Potilasvahingot
Jokaisella terveyden- ja sairaudenhoidon toimijalla on oltava Suomessa vakuutus potilasvahinkojen varalta. Jos potilaalle aiheutuu henkilövahinko esimerkiksi terveydenhuollon hoitotoimenpiteen yhteydessä, voi vakuutuksesta saada korvausta. Henkilövahingolla tarkoitetaan esimerkiksi sairautta, vammaa, terveydentilan heikentymistä tai kuolemaa.
Vain terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä syntynyt vahinko on korvattava. Sosiaalialalla työskentelevillä terveydenhuollon ammattilaisten kuuluvat potilasvakuutuksen piiriin silloin, jos heidän työhönsä kuuluu terveyden- tai sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Tällaisia ovat esimerkiksi haavanhoito tai lääkityksen antaminen. Potilasvakuutus ei koske sosiaalihuollon toimintaa, jossa avustetaan asiakasta jokapäiväisessä elämässä.
Potilasvakuutusasioita hoitaa Potilasvakuutuskeskus.