Omaishoitajuus

Omaishoitaja on henkilö, joka pitää huolta perheenjäsenestään tai muusta läheisestään, joka sairaudesta, vammaisuudesta tai muusta erityisestä hoivan tarpeesta johtuen ei selviydy arjestaan omatoimisesti.

Omaishoitajuus

Omaishoitaja huolehtii läheisestään ympärivuorokautisesti tai työnsä ohella. Suurin osa omaishoitajista Suomessa hoitaa muistisairasta puolisoaan tai vanhempaansa. Omaishoitotilanteen tunnistaminen on tärkeää, koska sen jälkeen osaa paremmin hakea tukea ja palveluja läheiselleen ja itselleen.

Muistisairauden edetessä sairastunut tarvitsee yhä enemmän apua ja tukea pärjätäkseen arjessa. Kotona asuminen on usein sekä sairastuneen että läheisten toive, mutta siihen tarvitaan omaishoitoon sitoutunutta läheistä, ammattiapua ja -tukea sekä kotona asumista tukevia palveluita esim. kotihoitoa.

Omaishoitajuus on usein vaativaa, sitovaa ja varsinkin sairauden edetessä raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Omaishoitajan onkin erittäin tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan, sillä uupunut omaishoitaja ei ole kenenkään etu. On hyvä pitää kiinni omista ystävistään ja harrastuksistaan ja mahdollisuuksien mukaan pyytää muita läheisiä jakamaan hoitovastuuta.

Tärkeitä omia hetkiään omaishoitaja saa, jos muistisairas käy päivätoiminnassa/päiväkuntoutuksessa (linkki päiväkuntoutus -sivulle) tai viettää silloin tällöin aikaa sukulaisen tai tuttavan seurassa. Omalta hyvinvointialueelta kannattaa tiedustella lyhytaikaishoitoa (linkki sivuille lyhytaikaishoito) joko tarvittaessa tai säännöllisesti toistuvana. Myös Muisti- ja Omaishoitajayhdistysten tarjoama vertaistuki (linkki sivuille vertaistuki) eri muodossaan on monelle omaishoitajalle merkityksellistä ja virkistävää.

Jo etukäteen kannattaa pohtia omia rajojaan ja keskustella kotitilanteesta muiden läheisten kanssa. Kun omat voimat tuntuvat ehtyvän, on hyvä hankkia apua ja tukea mahdollisimman pian.

Omaishoitajuus voi olla oma valinta tai tuntua elämäntilanteen sanelemalta pakolta. Kummassakaan tapauksessa ei tarvitse jäädä yksin, sillä sekä vertais- että ammattilaisapua on saatavilla.

Oletko omaishoitaja?

Omaishoitajan statusta sekä tukia ja palveluita on aina haettava, sillä ne eivät ole automaattisia. Suomessa on noin 350 000 omaishoitajaa, joista 60 000 on sitovia ja vaativia omaishoitotilanteita. Kuitenkin vain noin 50 000 tilanteessa on hyvinvointialueen kanssa tehty omaishoitosopimus. Moni ei edes tiedä olevansa oikeutettu tukeen. (Oletko sinä omaishoitaja, linkki Omaishoitajaliiton sivulle)

Omaishoidon tuen toimintaohjeet hyvinvointialueittain (Linkki Omaishoitajaliiton sivuille: Omaishoidon tuen toimintaohjeet hyvinvointialueittain – Omaishoitajat ry)