Vertaistuki

Vertaistuki on kokemusten ja ajatusten vaihtoa samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kesken. Se perustuu kuulemiseen ja kuulluksi tulemiseen.

Jos muistisairaus on muuttanut sosiaalisten suhteiden verkostoa, tarve tulla kuulluksi ja jakaa kokemuksia korostuu. Vertaistuen kautta saa uusia näkökulmia muuttuneeseen elämäntilanteeseen. Se auttaa hahmottamaan sairauden mukanaan tuomaa arkea ja antaa kokemuksen siitä, että ei ole yksin.

Vertaistuen kautta ei välttämättä etsitä ongelmille ja haasteellisille tilanteille ratkaisua, vaan puretaan tunteita ja päästään sitä kautta sinuiksi tilanteen kanssa. Luotettavassa ilmapiirissä voi käydä läpi vaikeitakin tunteita, kuten häpeää, riittämättömyyttä ja luopumisen vaikeutta. Saman kokeneille on usein helpompi kertoa omasta tilanteesta ja tulla ymmärretyksi ”jo puolesta sanasta”. Vertaistuki lisää toivoa omannäköisen elämän jatkumiseen sairaudesta huolimatta.

Vertaistukea muistiyhdistyksistä

Vertaistuki on monelle muistisairaalle ja läheiselle tärkeä avun ja tuen muoto. Vertaistukea voi saada ja antaa monin tavoin: kaksin, ryhmissä tai verkostoissa, kasvotusten, puhelimitse tai internetissä.

Muistiyhdistykset järjestävät vertaisryhmiä sairastuneille ja omaisille. Usein omaiset kokoontuvat omassa ryhmässään ja muistisairaat omassaan. Näin molemmat saavat työstää asioita omasta näkökulmastaan vertaistensa kanssa.