Patientombud och socialombud
Patientombudsman inom hälso- och sjukvården och socialombud inom socialtjänsten ger råd och vägledning till patienter, klienter och anhöriga för att säkerställa deras rättigheter och rättsskydd. Man kan vända sig till en ombudsman om man är missnöjd med den vård eller service man fått. Tjänsten är kostnadsfri.
Patient- och socialombud:
· Ger rådgivning om tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter (patientlagen) / lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialtjänsten (klientlagen).
· Ger rådgivning och vid behov vägledning i hur man gör en anmärkning.
· Ger rådgivning om hur man inleder ett ärende, som en anmälan, omprövningsbegäran, krav på skadestånd eller liknande.
· Informerar om patientens och klientens rättigheter.
· Arbetar även för att utveckla patientens och klientens rättigheter.
· Samlar information om kontakter och följer utvecklingen av patienternas och klienternas rättigheter och ställning.
Patientombudsmäns och socialombudsmäns verksamhet ordnas som en offentlig tjänst av välfärdsområdena och Helsingfors stad. Ombudsmännen hjälper också när tjänster köps helt från privata aktörer inom social- eller hälsovårdstjänster.
Det måste utses tillräckligt många patientombudsmän och socialombudsmän så att tjänsten är tillgänglig i enlighet med patienternas och klienternas behov. En ansvarig person ska i regel också utses för verksamheten, vars uppgift är att bland annat vägleda, koordinera och utveckla verksamheten.
Ombudsmännen ska agera opartiskt och oberoende i sitt uppdrag. Verksamheten ska därför organiseras separat från uppgifter som rör arrangemang och produktion av social- och hälsovårdstjänster på välfärdsområdena.
Beteckningarna patientombudsman och socialombudsman infördes den 1 januari 2024. Dessa könsneutrala titlar ersatte de tidigare titlarna patientombud och socialombud.
Välfärdsområdena publicerar kontaktuppgifter för patientombudsmän och socialombudsmän på sina webbplatser och på andra lättillgängliga sätt. Även privata tjänsteproducenter är skyldiga att informera sina kunder och patienter om verksamheten och om kontaktuppgifterna för ombudsmännen. Dessutom ska kontaktuppgifterna publiceras i varje offentlig eller privat enhets egenkontrollplan för social- och hälsovårdstjänster.
Onko sinulla kysyttävää?
MUISTINEUVO-tukipuhelin muistisairaille, läheisille sekä muististaan huolestuneille.
Avoinna ma, ti ja to klo 12–17 (puhelun hinta operaattorin hinnoittelun mukaan).
Läheinen, kaipaatko tukea?
VERTAISLINJA-tukipuhelin muistisairaiden läheisille.
Avoinna ma–la klo 17-20 (puhelu on maksuton).