Kokemustoimijat

Kokemustoimija on muistisairauteen sairastunut ihminen tai hänen läheisensä. Kokemustoimija on käynyt Muistiliiton kokemustoimijakoulutuksen, jonka aikana hän on perehtynyt omien kokemustensa sanoittamiseen toisten auttamiseksi sekä tutustunut alueensa Muistiluotsin/Muistiyhdistyksen toimintaan.

Kokemustoimijan tehtävänä on muistisairauteen liittyvän kokemustiedon ja ymmärryksen lisääminen eri alojen ammattilaisille, opiskelijoille sekä suurelle yleisölle. Kokemustoimija on saanut riittävästi etäisyyttä elämäntilanteeseensa ja on sen myötä sinut elämänvaiheensa kanssa. Kokemustoimijalla on aina tehtäväänsä yhdistyksen taustatuki.

Kokemustoimijan kuuleminen auttaa ammattilaisia tunnistamaan ja ymmärtämään syvemmin muistisairaan ihmisen ja läheisen tarpeita. Tämä kehittää työntekijöiden ammatillista osaamista ja auttaa heitä huomioimaan muistisairaan ja läheisen näkökulmaa sosiaali- ja terveyspalveluissa ja niiden kehittämisessä.  Kokemustoimijat tuovat esim. muistisairaan hoitopolun kehittämiseen usein jo itse sen läpikäyneenä näkökulmaa ja kehittämisideoita.

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat hyötyvät myös kokemustoimijoiden kuulemisesta. He saavat teoriatiedon lisäksi kokemustietoa, joka auttaa heitä tutustumaan kokonaisvaltaisemmin muistisairauteen sairastuneen tai läheisen arjen elämään.

Kokemustoimijoita voi pyytää mm. pitämään alustuksia, lyhyitä puheenvuoroja tai luentoja. He voivat olla mukana erilaisissa koulutuksissa, keskusteluissa, työryhmissä, työpajoissa, toiminnan kehittämisessä ja suunnittelussa.

Haluaisitko sinä toimia Muistiliiton kokemustoimijana tai kiinnostuitko hyödyntämään kokemustoimijaa omassa organisaatiossasi? Ota yhteyttä oman alueesi Muistiluotsiin tai Muistiliittoon (yhteystiedot).