Julkaistu 27.3.2018

Uusi kokoonpano: Muistiaktiivit parantavat maailmaa

Muistiaktiivit ovat Muistiliiton kokemusasiantuntijaryhmä, joka sparraa Muistiliittoa nostamaan muistisairauksiin sairastuneiden ja läheisten ääntä mahdollisimman vahvasti esille. Työryhmä perustettiin vuonna 2013, ja ensimmäiset jäsenet antoivat ryhmälle nimeksi Muistiaktiivit. Nimen haluttiin korostavan sitä, miten aktiivisesti toimimalla muutetaan Suomea muistiystävällisemmäksi teko kerrallaan.

Valtakunnalliset Muistiaktiivit kokoontuvat noin neljä kertaa vuodessa käsittelemään ajankohtaisia, muistiperheitä puhuttavia aiheita. Vuonna 2017 käsiteltiin yhdessä Muistiliiton asiantuntijoiden kanssa muun muassa arjessa tukevien palvelujen saatavuutta, työikäisenä muistisairauksiin sairastuneiden erityiskysymyksiä ja elämän loppuvaiheen hoitoa.

Vuonna 2018 Muistiaktiivit haluavat nostaa keskusteluun muun muassa toimivan lyhyt- ja pitkäaikaishoidon muistisairaan näkökulmasta, sote-uudistuksen vaikutukset muistiperheisiin, muistisairauksien diagnosoimisen haasteet sekä itsemääräämisoikeuslain.

Teemme Muistiliitossa kovasti töitä, että Muistiaktiivien näkemykset näistä tärkeistä teemoista kantautuisivat mahdollisimman pitkälle, toteaa Muistiaktiivien sihteeri, Muistiliiton asiantuntija Kirsti Kuusterä.

Muistiaktiivien jäsenistö vuonna 2018

Muistiaktiivit valikoituvat paikallisten muistiyhdistysten ehdotuksista ja tulevat eri puolelta Suomea. Uusina jäseninä ryhmässä aloittivat vuodenvaihteessa 2018 Pirjo Laiho Pirkanmaalta ja Kirsti Karvonen Koillismaalta. Muistiaktiivit valitsivat keskuudestaan puheenjohtajaksi Petri Lampisen (Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry) ja Muistiliiton hallituksen asiantuntijana aloittaa Juha Lehtinen (Lapin Muistiyhdistys ry). Muut muistiaktiivit löytyvät Muistiaktiivit-työryhmän omalta sivulta.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Katja Kattaoui, Silja Siijärvi, Liisa Ingelin, tuore puheenjohtaja Petri Lampinen, Kirsti Karvonen, Risto Hämäläinen, Pirjo Laiho, Anna Tamminen (järjestöjohtaja, Muistiliitto ry), Juha Ylitolonen, Paula Hämäläinen, Kirsti Kuusterä (asiantuntija, Muistiliitto ry) sekä tuore hallituksen asiantuntijajäsen Juha Lehtinen.

Lisätietoja: