Julkaistu 20.6.2018

Muistiystävälliset tärpit SuomiAreenaan

Tervetuloa tapaamaan meitä SuomiAreenaan!

Muistiliitto on yhdessä Porin Seudun Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen Muistiluotsin kanssa jälleen mukana SuomiAreenalla Porissa heinäkuussa. Kansalaistorilla haastamme rakentamaan kanssamme muistiystävällistä Suomea. Tervetuloa talkoisiin!

Muistiystävällisen Suomen rakennustalkoissa korostuvat vastuullisuus, suvaitsevaisuus ja turvallisuus. Ne ovat myös SuomiAreenan tämän vuoden teemoja.

Kokosimme SuomiAreenan muistiystävällisimmät tärpit. Tervetuloa paikan päälle, seuraamaan televisiosta tai osallistumaan keskusteluun somekanavissa! Tehdään yhdessä muistiystävällisiä tekoja Suomen suurimmassa keskustelutapahtumassa.

1. Vastuuta vai mielensä pahoittamista

• Maanantaina 16.7. järjestämme Torivartin klo 13.20 Kansalaistorilla. Torivartin teemana on Muistiystävällinen Suomi – vastuuta vai mielensä pahoittamista? Teemasta ovat keskustelemassa europarlamentaarikko ja Muistiliiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja Sirpa Pietikäinen, kansanedustaja ja Muistiliiton liittohallituksen puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen sekä Porin Seudun Muistiyhdistyksen puheenjohtaja Kirsti Santamäki. Mäkisalo-Ropponen vierailee klo 14–15 Kansalaistorilla, jossa on tavattavissa myös Porin Seudun Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen Muistiluotsin väkeä.
  • Eipä hätää, vaikka et pääsisi paikalle Poriin, sillä Torivartti on katsottavissa suorana MTV:n Katsomosta.
  • Osallistu somessa keskusteluun ja kerro tunnelmia paikan päältä aihetunnisteilla #muistivastuullisuus ja #muistiystävällinenSuomi.

2. Suvaitsevainen Suomi

• Tiistaina 17.7. teemana on suvaitsevaisuus. Löydät meidät Muistiliiton teltalta, jossa käyvät kylässä myös Merja Mäkisalo-Ropponen klo 10–11 ja Sirpa Pietikäinen klo 12.30–13.
  • Kansalaistorilla tavattavissa Porin Seudun Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen Muistiluotsin väkeä.
  • Somesta bongaat meidät ja otat osaa keskusteluun aihetunnisteilla #muistisuvaitsevaisuus ja #muistiystävällinenSuomi.

3. Turvallisuus puhuttaa

• Keskiviikkona 18.7. pohdimme SuomiAreenan teemoista turvallisuutta. Muistiliiton hallituksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen vierailee Muistiliiton teltalla klo 11.30–12.
  • Teltalla vierailevat myös klo 10–11 Tarja Ojala Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä SPEK:istä sekä Emma Arkkila-Hakala Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen Turvallisesti kotona -hankkeesta
  • Somessa aihetunnisteet ovat #muistiturvallisuus ja #muistiystävällinenSuomi.

4. Yksin kotona 2030

• Löydät meidät myös Asumisen tunti -keskustelutilaisuudesta keskiviikkona 18.7. klo 14.30–15.30. Paikkana on Purje, yksi SuomiAreenan päälavoista. Käymme keskustelua teemasta Yksin kotona 2030 – vanhat ihmiset ja asumisen tulevaisuus.
  • Keskustelu on jaettu kolmeen pääteemaan: teknologia, talous sekä kotona asuminen ja apu. Keskustelussa lähestytään ikäihmisten asumisen ratkaisuja niiden kysymysten kautta, joita meillä jokaisella saattaa ja saa olla. Robotitko meitä vanhana hoitavat? Vähentääkö teknologia ihmiskontakteja? Entä kuinka hoiva ja asuminen maksetaan: pitääkö myydä omaisuus, että saa hoivaa? Miten varmistamme, että kaikista pidetään huolta ja kaikki saavat tarvitsemansa avun?
  • Kotona asuminen ja apu -teemaa pohtivat muun muassa Hannakaisa Heikkinen ja Muistiliiton kokemusasiantuntija Anne Vihakara. Tuleeko kodista laitos, miten selättää yksinäisyys, kuka hoitaa meitä vanhana? Miten otetaan huomioon kaikkien ihmisten yksilöllisyys?
  • Somesta löydät keskustelun aiheesta ja otat osaa siihen aihetunnisteella #yksinkotona2030.
  • Keskustelutilaisuus striimataan ja se on nähtävissä suorana Porissa samaan aikaan järjestettävien asuntomessujen alueella.

Viisi päivää kestävään SuomiAreena-keskustelutapahtumaan osallistuu tuhat eri alojen vaikuttajaa presidentti Tarja Halosesta tubettajiin. Poriin saapuu keskustelemaan niin poliitikkojen kärkikaartia, kulttuurin edustajia kuin urheilutähtiä ja tuttu Putous-hahmokin.