Julkaistu 7.3.2014

Taiteentäyttämää Aivoviikkoa 2014!

Muistiliitto jäsenyhdistyksineen viettää viikolla 11 (10.-16.3.) kansainvälistä Aivoviikkoa. Tänä vuonna teemamme on Aivot kuntoon kulttuurilla, jonka avulla haluamme innostaa mielekkäiden, aivoja aktivoivien ja iloa tuottavien kulttuuri- ja taideharrastusten pariin.

Kaikenlainen aivojen hyvinvoinnista huolehtiminen voi auttaa pienentämään riskiä sairastua etenevään muistisairauteen myöhemmässä iässä. Aivojen aktivoinnista voi siten syntyä myös suuria yhteiskunnallisia säästöjä. Sosiaalinen ja henkinen aktiivisuus pitää yllä aivojen kuntoa kaikenikäisillä. Parasta on, että kulttuurin laajasta kakusta voi jokainen valita oman viipaleensa. Muistisairaillakin ihmisillä on oikeus ja mahdollisuus osallistua kulttuuri- ja taideharrastuksiin sekä luoda kulttuuria. Kun läheiset ja vapaaehtoiset harrastavat yhdessä muistisairaan ihmisen kanssa, yhä useampi hyötyy ja nauttii.

• Aivoviikko on alunperin Dana Foundationin lanseeraama
  • Suomessa Aivoviikkoa ovat perinteisesti viettäneet Neurologiset vammaisjärjestöt, joihin Muistiliittokin kuuluu. Aivoviikolla 2014 Neurologiset vammaisjärjestöt muistuttavat, että kotikunnan toimivat palvelut ovat monelle sairastuneelle ja vammaiselle tasa-arvoisen ja hyvän elämän perusedellytys.