Julkaistu 1.12.2014

Taide ja kulttuuri kuuluu kaikille

Sairastuneiden ja läheisten valtakunnallinen seminaari järjestettiin kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa Lapualla 1.12.2014 kello 11–15.30.

Kulttuurin kukkia kaikille!

Kulttuuri, taide ja yhdessä tekeminen piristävät ja tuovat uutta virtaa myös muistisairaille. Jokaisella muistisairautta sairastavalla tulee olla oikeus osallistua ja nauttia kulttuurin kaikista kukista.

Muistisairaat ja heidän läheisensä kookoontuivat valtakunnalliseen seminaariin, joka järjestettiin kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa Lapualla 1.12.2014. Seminaarissa osallistujat saavat olla kokemassa taiteen ja kulttuurin iloja monipuolisissa työpajoissa, seuraamalla muistisairautta sairastavan taikurin Jouko Alhon esitystä sekä kuuntelemalla musiikkia. Seminaarin yhteydessä kokoontuu muistisairaista ja heidän läheisistään koostuva Muistiliiton asiantuntijatyöryhmä Muistiaktiivit. Muistiaktiivien aiempia kannanottoja voit lukea Muistiliiton verkkosivuilta.

Kuntouttavia kulttuurikokemuksia

Muistiliiton tämän vuoden teemana on Kulttuuri ja taide kuuluvat kaikille. Se on jatkoa viime vuoden Välitä!-kampanjalle ja teemalle. Välittämiseen kuuluu myös sen varmistaminen, että jokaisella muistisairautta sairastavalla on oikeus kokea olevansa merkityksellinen osa yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä olla aktiivinen toimija.

Kulttuuriin ja taiteen kokemiseen liittyy usein yhteisöllinen elementti. Yhdessä tekeminen antaa iloa ja voimaa arkeen niin terveille, muistisairaille kuin omaishoitajillekin. Kulttuuri, taide ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat suotuisasti aivojen hyvinvointiin ja muistin toimintaan piristäen, rentouttaen, aivojen toimintakykyä ylläpitäen ja muistisairauksien riskiä pienentäen.

Krista Pajala
järjestöpäällikkö