Julkaistu 15.12.2016

RAY antoi avustusehdotuksensa vuodelle 2017

Raha-automaattiyhdistys (RAY) on antanut avustusehdotuksensa järjestöjen rahoituksesta vuodelle 2017. Myönteisten avustuspäätösten saajien joukossa on myös Muistiliitto.

Avustuksen turvin Muistiliitto voi esimerkiksi jatkaa Vertaislinja- ja Muistineuvo-tukipuhelinten toimintaa, tuottaa laadukasta materiaalia muistioireitaan pohtiville, juuri diagnosoiduille sekä muistisairauden kanssa eläville sekä tukea muistiyhdistyksiä erittäin merkityksellisessä työssään muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä parissa

Olemme kiitollisia siitä, että RAY näkee vuodesta toiseen tärkeänä työmme muistiystävällisen Suomen puolesta. Erityisen iloisia olemme uusista avauksista koskien Muistisairauden monet kasvot -kampanjaa ja vapaaehtoistoiminnan koordinoinnin saamasta myönteisestä palautteesta, toteaa Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Myös 22 muistiyhdistystä sai myönteisen RAY-avustusehdotuksen. Lisäksi Muistiliitto sai jälleen toimintatukea jaettavaksi niille yhdistyksille, jotka eivät saa muuta RAY-rahoitusta.

– Olemme iloisia jäsenyhdistystemme saamasta resurssista. Yhdistykset tarjoavat muun muassa vertaistukea sekä muistisairaiden ihmisten ja läheisten omannäköistä elämää tukevaa toimintaa, joka on monelle muistiperheelle se kaikkein tärkein tuki, sanoo Okkonen.

Muistiliitto on muistisairaiden ja heidän läheistensä oma järjestö. Suomessa on arviolta 193 000 muistisairasta ihmistä ja moninkertainen määrä heidän läheisiään. Jokaisen tarina on erilainen, mutta muistijärjestön tarjoama vertais- ja vapaaehtoistuki yhdistää.

RAY tukee

RAY ehdottaa sosiaali- ja terveysalan järjestöille jaettavaksi yhteensä 317,6 miljoonaa euroa. Myönteisen avustusehdotuksen RAY:ltä sai 858 järjestöä, ja avustusta esitetään 1 833 avustuskohteelle. Sosiaali- ja terveysministeriö päättää avustuksista tammi-helmikuussa 2017.

Tämä avustusehdotus on historiallinen, sillä se on Raha-automaattiyhdistyksen viimeinen. Ensi vuonna järjestöt saavat tukea tammikuussa 2017 toimintansa aloittavan Veikkaus Oy:n voitoista. Samalla RAY:n avustustoiminta siirtyy sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivaan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukseen (STEA).