Julkaistu 19.9.2014

Muistisairaiden ja läheisten kannanotto: Kuka omistaa elämäni?

Muistisairaiden ja läheisten kannanotto 19.9.2014

Kuka omistaa elämäni?

Suomessa on jo 130 000 erilaista tarinaa muistisairaudesta. Ei ole yhtä oikeaa otsikkoa määrittämään millainen on muistisairas ihminen. Yksi asia on varmaa, oikeus omaan elämään ei poistu muistisairausdiagnoosin myötä.

Muistiviikolla 15.–21.9.2014 me muistisairaat ja läheiset haluamme muistuttaa, että oikeus omaan elämään ei poistu muistisairausdiagnoosin myötä. Liian usein muistisairaita "niputetaan" yhtenäiseksi diagnoosimassaksi, vaikka kyseessä on aina yksilön ja ihmisen elämä. Me muistisairaat ihmiset olemme yhteiskunnan yhdenvertaisia jäseniä, ja meillä tulee olla mahdollisuus elää onnellista elämää, kuten kenellä tahansa. Oikeus olla oma itsensä ja elää omaa elämäänsä ei saa olla kiinni ulkonäöstä, tavasta puhua, kävellä tai nähdä maailma.

Elämän jatkuvuus diagnoosin jälkeen tulee turvata

Meillä sairastuneilla ja omaisilla on paljon voimavaroja, jotka on myös otettava käyttöön ja keskityttävä siihen, mihin pystytään. Vanhojen harrastusten jatkamisella tuttujen kanssa tai jopa uuden harrastuksen aloittamisella voi olla suuri merkitys arjen voimaannuttajana ja hyvän elämän jatkuvuuden turvaajana.

Miten turvaan oikeuteni?

Jokaisella meistä tulisi olla laadittuna ja käytössä hoitotahto, lyhyt elämänhistoria sekä edunvalvontavaltuutus. Kirjatun valtuutuksen sekä hoitotahdon lisäksi omaisten asiantuntemusta on arvostettava hoitoratkaisuissa ja hoidon sisältöjä suunniteltaessa sekä toteutettaessa.

Muistiliiton Hoitotahtoni -lomakkeen avulla voit varmistaa että hoidossa noudatetaan elämänarvojasi ja että hoitoratkaisut perustuvat tahtoosi elämäsi loppuvaiheen hoitopäätöksissä. Hoitotahtoni -lomakkeita voit tiedustella Muistiliiton jäsenyhdistyksistä tai Muistiliiton keskustoimistolta. Lomakkeen voi myös tulostaa Muistiliiton verkkosivuilta. Edunvalvontavaltuutus tehdään kirjallisella valtakirjalla, jolla osoitetaan kuka hoitaa valtakirjan antaneen henkilön etuja toimintakyvyn heikentyessä.

Lisätietoja hoitotahdosta sekä edunvalvontavaltuutuksesta täältä.

Muistiaktiivit

Muistiliitto ry:n sairastuneiden ja läheisten Muistiaktiivit-työryhmä on valtakunnallisen kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestö Muistiliitto ry:n toimintaa tukeva asiantuntijaryhmä. Työryhmä ottaa kantaa ja edistää muistisairauksiin sairastuneiden asiaa omien kokemustensa painoarvolla. Me työryhmän 15 jäsentä tulemme eri puolilta Suomea ja toimimme aktiivisesti paikallisissa muistiyhdistyksissä.

Lisätietoja:

• Muistiaktiivien puheenjohtaja Marja-Leena Alho p. 0400 492 777