Julkaistu 10.9.2014

Muistisairaiden ääni kuuluviin yhteiskunnassa – Muistiliitto kehottaa välittämään

Lehdistötiedote 10.9.2014

Kansallista Muistiviikkoa vietetään ensi viikolla (15.9.- 21.9.2014) ja viikon huipennus on kansainvälinen Maailman Alzheimer-päivä sunnuntaina 21.9. Muistiviikolla nostetaan laajasti keskusteluun muistisairaista välittäminen sekä muistisairaiden mahdollisuus jatkaa omannäköistä elämää muistisairausdiagnoosista huolimatta. Muistisairaille ihmisille kulttuuri tarjoaa elämyksiä, antaa voimia sekä toimii hyvänä hoitona. Muistisairaita ihmisiä on Suomessa arviolta 130 000 ja välillisesti sairaus koskettaa noin miljoonaa suomalaista.

Kansainvälisesti panostetaan muistisairauksien ennaltaehkäisyyn ja terveillä elämäntavoilla sekä ravitsemuksella voidaankin viivästyttää taudin alkamisajankohtaa. Muistisairauksia parantavaa lääkehoitoa ei ole vielä olemassa, mutta oikea-aikaisen lääkehoidon avulla voidaan tänä päivänä viivästyttää taudin etenemistä.

Muistisairaiden ihmisten hoitopolkuun kulttuuria

Muistiviikon tiedotustilaisuudessa puheenvuoron käyttänyt muistisairas taikuri ja entinen nuorisotyöntekijä Jouko Alho kertoo:

"Muistisairausdiagnoosin jälkeen sain taikuriesiintymisistä voimaa, jolla pysyn vahvasti arjessa mukana. Erilaiset kulttuurin muodot kuten laulaminen, soittaminen, askartelu, valokuvaus ja kirjoittaminen ovat mahdollisia ja hyviä hoitomuotoja muillekin muistisairaille."

Joukon elämää rytmittää tiivis almanakan käyttö, johon merkitään arjen kaikki toiminnot tarkkaan. Jouko osallistuu vaimonsa Marja-Leenan kanssa myös uuteen muistisairaiden ja läheisten työryhmään, jonka tavoitteena on tehdä kannanottoja ja saada muistisairaiden ääni kuuluviin kansallisessa päätöksenteossa.

Tukea ja apua on saatavissa Muistiliiton jäsenyhdistyksistä

Muistiliiton jäsenyhdistykset järjestävät Muistiviikolla lukuisia Välitä-tapahtumia ja -tilaisuuksia kulttuuri huomioiden ympäri Suomen. Muistisairaille ihmisille muistiyhdistykset tarjoavat muistisairausdiagnoosin jälkeen tietoa ja kehottavat osallistumaan yhdistysten toimintaan. Yhdistyksissä järjestetään virikkeellistä ohjelmaa ja monipuolista ohjattua toimintaa eri-ikäisille muistisairaille. Muistiyhdistykset tarjoavat myös keskusteluapua ja vertaistukea muistisairaiden omaishoitajille, jotka usein uupuvat pitkäaikaissairaan läheisen hoitamisessa.

Muistiyhdistyksissä välitetään, tehdään ensiarvoisen tärkeää työtä Suomen yhteiskunnassa 200 asiantuntijan ja noin tuhannen vapaaehtoisen voimin.

Muistiliiton jäsenille lanseerataan uusi hätätilannekortti

Muistisairaiden aktiivista arkea voidaan tukea monin tavoin. Syksyn aikana Muistiliiton jäsenten on mahdollista tilata uusi hätätilannekortti ottamalla yhteyttä omaan Muistiyhdistykseensä. Hätätilannekortti on uusi ikkuna henkilön terveystietoihin (ActiveMEDI). Korttiin liitetyn QR -koodin avulla esimerkiksi ensihoidon henkilökunnan on mahdollista saada henkilön terveydentilaan oleellisesti vaikuttavat tiedot nopeasti ja käynnistää oikeat toimenpiteet. Tästä on hyötyä sairaskohtauksissa tai muissa hätätilanteissa. Palvelu lanseerataan ja toteutetaan ensimmäisenä Suomessa muistisairaille ihmisille.

Lisätietoja:

Jouko ja Marja-Leena Alho puh. 0400 492 777