Julkaistu 11.9.2013

Muistisairaan menehtyminen sysäsi valtakunnallisen kampanjan

Muistisairaan menehtyminen sysäsi valtakunnallisen kampanjan

Muistisairaus voi koskettaa ketä tahansa iästä riippumatta. Muistiliiton käynnistämällä Välitä!-viestintäkampanjalla nostetaan tietoisuutta muistisairauksista sekä parantamaan sairastuneiden ja heidän läheistensä arkea ja turvallisuutta. Viestintäkampanja sai alkunsa traagisesta tosielämän tarinasta, jossa muistisairas jätettiin paleltumaan hankeen kenenkään välittämättä. Muistiliiton käynnistämä viestintäkampanja huipentuu kansalliseen Muistiviikkoon 15.–21.9.2013.

Suomessa muistisairaus koskettaa jo yli miljoonaa suomalaista joko suoraan tai välillisesti. Joka päivä 36 suomalaista saa diagnoosin muistisairaudesta ja luvun arvellaan kasvavan tulevaisuudessa. Muistisairaus muuttaa usein sairastuneen käytöstä. Yksi näkyvä arjen totuus on, että Suomessa katoaa lähes päivittäin muistisairaita ihmisiä. Välitä!-viestintäkampanja on saanut alkunsa traagisesta tosielämän tarinasta, jossa muistisairas jätettiin paleltumaan hankeen kenenkään välittämättä.

– Ihmisten välinpitämättömyys toisiaan kohtaan tuntuu olevan yhteiskunnassamme enemmän sääntö kuin poikkeus. Toisten outoon käytökseen ei uskalleta tai haluta puuttua. Haluamme herättää kansalaiset toisistaan välittämiseen, toteaa Muistiliiton hallituksen puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

Muistisairaus voi koskettaa jokaista

Yleinen harhaluulo on, että muistisairaus on ikäihmisten sairaus. Totuus on, että yhä useampi työikäinen suomalainen sairastuu eriasteiseen muistisairauteen. Nuorin diagnoosin saanut on 38-vuotias.

Siitä huolimatta, että tietoa muistisairauksista on saatavilla yhä enemmän, kohtaavat edelleen liian monet muistisairaat ja heidän läheisensä arjessaan syrjintää tai leimautumista. Kiistanalainen kysymys on muun muassa muistisairaiden itsemääräämisoikeus.

Yhteiskunnassamme ajatellaan liian usein, ettei itsemääräämisoikeus kuulu enää henkilölle, jolla on pitkälle edennyt muistisairaus. Asenteiden ja ajattelutavan on muututtava ja hoitotahto-käsite on saatava lakitestiin, Mäkisalo-Ropponen painottaa.

Muistisairauksien vaikutukset näkyvät myös poliisin työssä. Maastoetsinnät ja kadonneiden paikallistaminen on arkipäivää.

– Joka päivä jossain päin Suomea katoamiset työllistävät poliisia niin maastossa kuin taajamassa. Siksi arjen turvallisuuden lisääminen muistisairaille on myös poliisin kannalta keskeistä, kertoo ylikonstaapeli Jarkko Turunen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Välitä Muista! -kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat Raha-automaattiyhdistys sekä Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Lisätietoja: