Julkaistu 25.8.2017

Muistiaktiivit laadukkaan muistityön asialla Pohjois-Savossa

Maakunnallisia muistisairaiden ja läheisten työryhmiä, Muistiaktiiveja, on perustettu ja perustetaan ympäri Suomen. Tavoitteena on lisätä arvokasta kokemusasiantuntijuutta jokaiseen maakuntaan.

Pohjois-Savossa Muistiaktiivien toiminta alkoi perustamiskokouksella elokuussa 2017. Ryhmä perustettiin neljän jäsenen voimin, mutta mukaan on tulossa lisää innokkaita syksyn edetessä. Muistiaktiivien on tarkoitus olla mukana kehittämässä Pohjois-Savon Muistiluotsin toimintaa sekä edistää muistisairaiden ja läheisten asemaa yleisesti maakunnan alueella.

Pohjois-Savon Muistiluotsilla on paljon odotuksia omalle Muistiaktiivien ryhmälle.

– Muistiaktiivit antavat meille arvokkaan kokemusasiantuntijan äänen ja näin olemme yhdessä luomassa ja kehittämässä Muistiystävällistä Pohjois-Savoa, kertoo vertaistoiminnanohjaaja Tiina Halonen.

– Odotamme, että Muistiaktiivit osallistuvat vahvasti oman yhdistyksemme toiminnan sisällön suunnitteluun ja kehittämiseen. Haluamme kuulla heidän toiveitaan ja ajatuksiaan jatkossa yhä enemmän, hän jatkaa.

Pohjois-Savon Muistiaktiivit nostivat ensimmäisessä kokouksessa esille etenkin epäkohtia muistiperheille tarjottavissa palveluissa ja lähtivät heti ideoimaan paneelikeskustelua alueen päättäjien kanssa. Tiina Haloselle jäi hyvä mieli ensimmäisestä kokouksesta.

– Odotan innolla jo seuraavaa sovittua kokoontumista. Tuli tunne, että tällaiselle työryhmälle on tarvetta ja tätä on odotettu ja toivottu jo kauan. Tästä on hyvä lähteä yhdessä rinta rinnan viemään toimintaa eteenpäin.

Lisätietoja: