Julkaistu 7.9.2016

Mielipide: "Avuton dementikko" vai arvokas ihminen?

HS Mielipide 7.9.2016

"Avuton dementikko" vai arvokas ihminen?

Helsingin Sanomissa (Kaupunki 5.9.) kerrottiin ”pitkälle dementoituneen” vanhuksen jääneen jumiin hoitopaikkaan.

Suomessa on jo pitkään käytetty termiä muistisairas ihminen, kun puhutaan etenevää muistisairautta sairastavasta ihmisestä. Dementikko- ja dementoituva-termit on pyritty häivyttämään virallisesta käytöstä jo vuosia sitten. Tähän on monia syitä.

Muistisairaat ihmiset pitävät noita käsitteitä epäkunnioittavina. Muistiliitossa on vuosien ajan käyty muistisairaiden ihmisten kanssa keskustelua siitä, millaisin käsittein he toivoisivat itsestään puhuttavan. Ensisijaisesti puhutaan toki ihmisistä, yksilöistä. Mutta kun on tarve viitata sairauteen, puhutaan muistisairaista. Näin linjasi myös Muistiliiton muistisairaiden ja läheisten työryhmä, Muistiaktiivit, tänä keväänä.

Asiaan liittyy osin virheellisiä käsityksiä. Dementia on oireyhtymä, joka ilmenee etenevän muistisairauden, kuten Alzheimerin taudin, kehittyessä tarpeeksi pitkälle. Kun muistisairaus diagnosoidaan ajoissa, sairastuneella ei vielä välttämättä ole dementia-oireyhtymää.

Kyse ei ole vain sanoista, sillä sanat luovat ja vahvistavat ennakkoluuloja.

Mitä sinulle tulee mieleen dementikosta? Vastaako termi mielikuvaa niistä 193 000 suomalaisesta muistisairaasta, joista osa käy töissä, osalla on luottamustoimia, monella on harrastuksia ja jokaisella on ihmisarvo? Pyydämme, että ihmisarvoa ei sanoin riisuta.

Mielipidekirjoitus on julkaisu Helsingin Sanomien Mielipide-palstalla 7.9.2016.

Kirjoittajat:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma@muistiliitto.fi
Muistiliiton yleisviestintä, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä.